Взимаме назаем двигатели за изтребители МиГ-29 от Полша, обяви във Варна военният министър Николай Ненчев. По време на своята визита в морската ни столица той изрази желание военните да бъдат по-ангажирани и за това им бил осигурил повече учения с НАТО.

„Относно предприетите действия по ремонта на самолетите МиГ-29 с Полша, военният министър Николай Ненчев заяви във Варна, че действително имаме изключително голяма нужда. Необходимостта е: "Да бъдат отремонтирани няколко двигателя, за да може да продължим да охраняваме сами въздушното си пространство. Действително има един действащ договор с руската страна, който изтича през септември", уточни Ненчев.

"По отношение на разговорите с полска страна, има развитие. Вчера финализирахме поредния кръг от разговори и се надявам, че тези преговори ще бъдат затворени в рамките на този месец или началото на следващия. Постигаме много добро, изключително добро споразумение", смята Ненчев.

Изключително доброто споразумение, според капацитета на шефа на военното министерство, е в ползването на двигатели под наем. "Вероятно ще вземем за ползваме под наем 2 или 4 отремонтирани двигателя от Полша, които можем да използваме в рамките на година или две. До тогава ние трябва да възложим да бъдат отремонтирани останалите двигатели, от които имаме нужда", каза Николай Ненчев, цитиран от БГНЕС.

Като началник на военно-отбранителната ни мощ юристът-земеделец отчита достиженията на българските ВВС под негово ръководство. "На предпоследния съвет по отбрана стана ясно, че ние имаме възможност до средата на следващата година сами, с налични ресурси, да охраняваме без проблеми въздушното си пространство, но при положение, че съвсем скоро ще придобием 2 или 4 двигателя от Полша, този въпрос не стой на дневен ред", заяви Ненчев.

"Гражданите да са спокойни, че не само няма да приземим българската авиация, а ще я направим по-силна, ако финализираме договора с Полша. Предполагам, че в рамките на следващата година ще имаме достатъчен брой самолети за поне 4 или 5 години напред, като това не изключва възможността сами да се обърнем към Алианса.

Ще извършваме съвместни дейности с нашите партньори, но трябва да имаме техните технологии, иначе те не биха разпознали нашите самолети като свои", добави военният министър. Той неколкократно подчерта, че е привърженик на НАТО. "България трябва да се стреми да отговаря на всички изисквания на Алианса", заяви военният министър.

Според варненския сайт "Петел" видният земеделец, назначен да ръководи военнослужещи, се притеснил за тяхната ангажираност.

„30 хиляди военнослужещи има в България, те трябва да бъдат ангажирани, вместо само да стоят и да вземат заплати. За това тази година имаме в пъти повече НАТО-вски обучения. Международната обстановка е доста напрегната. Трябва да поддържаме висок боен дух."

Той обясни, че България разполага с 19 военни самолета „МИГ- 29", а 9 от тях трябва да бъдат ремонтирани. За целта обаче руснаците искали по 3 милиона на двигател. С около 1, 2 милиона по-малко предлагали от Полша. За това преговорите с полска страна продължават.

Припомняме, според представителя на РСК "МиГ" в България - вторият ни космонавт Александър Александров, Полша няма лиценз да ремонтира нашите самолети.

Това означава, че дори да изхарчим милиони левове за тяхната реставрация и те да са в перфектно състояние, ще имат доста ограничения, вероятно ще е по-евтино да си стоят в хангарите, твърдят военни спецове.

Така ще бъдат спестени около 20 милиона", изчисли министърът. Военни асове изразяват опасение дали той познава детайлите от военно-техническите споразумения, изискванията при подбор на бойна техника и необходимостта да се съобразят много повече елементи от: "Дебит, Кредит, Салдо".