"Полша няма лиценз за ремонт и удължаване на ресурса на двигатели за изтребителите МиГ-29 дори и за своите", пише "Преса", цитирайки втория български космонавт о.р. ген Александър Александров, представител на производителя РСК-МиГ за България.

Експерти от Българската армия също потвърдиха, че е така. При това обстоятелство не е ясно какви преговори води с поляците Николай Ненчев за ремонт и поддръжка на бойните ни самолети, недоумяват специалисти.

Припомняме, преди дни бе обявено, че наличните ни изтребители МиГ 29 ще бъдат ремонтирани в Полша на по-ниска цена от предлаганата от Русия, където се произвеждат.

Министърът спрял изпълнението на два договора за ремонт на МиГ-29, сключени на 30 април т.г., каза още Александров. За това ген. Михо Михов коментира: „Подмятат се от канцелария в канцелария и не се реализират". Ген Михов е шеф на комисията по отбрана в парламента, преди това бе командващ ВВС, а по-късно и шеф на Генщаба.

Контрактите са парафирани на 30 април тази година от шефа на дирекция „Инвестиции в отбраната" на МО Венислав Цанов и от РСК-МиГ. Но преди да бъдат изведени в деловодството, Ненчев ги спрял без обяснение, под лъжливия предлог, че няма пари, а те са били осигурени. Преди дни той увери, че премиерът е обещал, че ще има финансови средства за МиГ-29.

Единият договор е за ремонт на два двигателя и самолетни агрегати, а другият - за удължаване на ресурса на други двигатели с 50 часа. „Започнаха да се пазарят и искаха цена за двата двигателя, за да им излезе по-евтино - като за 14 броя, тъй като поканата за преговорите бе за толкова.

От РСК-МиГ се съгласиха. В момента договорите са висящи, не се изпълняват, защото МО ги замрази", обясни Александров. Според него във ведомството на Ненчев чакали да видят как ще приключат преговорите с поляците. В случай че се провалят, било възможно да пуснат договорите с Русия.

Сега във Варшава удължават летателния ресурс на машините с решение на главния инженер на техните ВВС. „В момента полските военновъздушни сили разполагат с части за ремонт на два двигателя. Но тяхното законодателство им забранява да ги изнасят за други държави", категоричен бе Александров.

Варшава внася части от Москва. „Полша внася резервни части за МиГ-29 от Русия", каза о.р. ген. Александър Александров. Поради тази причина полската оферта не може да е по-евтина от тази на РСК-МиГ. Въпреки че Ненчев твърди, че ако руснаците искат по 3 млн. лв. за ремонт на един двигател (по договор цената е по-ниска - б.а.), полската оферта била с 1 млн. лв. по-евтина", поясни космонавтът.

Според Александров, ако ние дадем на поляците да ремонтират наши двигатели, РСК-МиГ ще ги счете за бракувани и ще снеме отговорност за тях, защото друг няма право да ги пипа. Рамковият ни договор с РСК-МиГ, който изтича през септември т.г., бил благоприятен за нас.