Разгорещени диалози и гневни изказвания на граждани белязаха мирния протест на ВМРО срещу плановете за демонтирането на железопътната линия към гара „Пионер."

В знак на съпричастност към трагедията на магистрала „Тракия" близо 30-тината души, събрали се пред транспортното министерство, промениха първоначалния замисъл на протестната акция, прибраха знамената и плакатите.

Общинският съветник и зам.-председател на ВМРО Ангел Джамбазки за пореден път поиска въпросното трасе да бъде запазено и да се използва за широк трамвай.

Според него линията спокойно може да свързва метростанцията при „Хладилника" с автогара „Юг" в квартал „Изгрев", както и новата спортна зала с метрото и с гара „Подуене".

По думите на Джамбазки тя е готов коридор за релсов транспорт и преминава безконфликтно на две нива с най-натоварени булеварди на София. Освен това обслужва развиващи се квартали и свързва метростанции и крайни спирки на градския транспорт.

Зам.-председателят на ВМРО отново заподозря, че зад закриването на линията стои желанието да се изпълнят старите планове за строеж: „Няма да се учудя, ако в скоро време на мястото на гара „Пионер", се появи МОЛ „Пионер."

Джамбазки подчерта, че според плана на общината този терен е предложен за зона за озеленяване. До него обаче са достигнали и други планове, според които се предвижда изграждането на сгради, частни игрища.

Ровейки в архивите обаче и вглеждайки се внимателно в начина, по който се развива железницата през последните 20 години, виждаме, че железницата е оставена като едно сираче при изготвянето на бюджета и то за сметка на автомобилните превозвачи", заяви той и подчерта, че случайно или не по-голямата част от автомобилните превозвачи в страната в някакъв момент са били или в момента са под контрола на народни представители от ДПС.

И когато премиерът Бойко Борисов твърди, че обезглавява триглави хидри и други подобни, нека да погледне и към железницата, защото с тези действия в момента те засягат кръвоносната система на държавата, каквато е железницата, коментира още Джамбазки.

Той добави, че през последните години са правени всякакви безсмислици, необосновани съкращения, хвърляния и прехвърляния, с което не се изпълняват европейските препоръки за развиване на железопътния транспорт.

"Навсякъде около нас страните строят жп линии, а ние режем," заяви зам.-председателят на ВМРО.

Той допълни, че много отдавна съществува предложение чуждите тирове, от момета, в който влязат в страната да бъдат качвани на влакове и извозвани от Свиленград до Калотина. „Това обаче няма как да стане, тъй като ние нямаме нито един вагон, който да извозва тези камиони", заяви Джамбазки и добави: „Иначе би било хубаво - така повече няма да виждаме заспали турски тираджии по пътищата, това ще пощади до някаква степен и пътищата, които и без това са в окаяно състояние."

За съжаление говорим за държавна безотговорност, за липса на поглед, поясни той.

Пред министерството бяха дошли не само привърженици на идеята за съхраняване на линията, но и жители от кварталите „Дианабад" и „Изгрев", които настояват линията да бъде премахната.

На няколко пъти Джамбазки беше прекъсван от развълнувана столичанка, която живее в близост до гара „Пионер". Тя настоява гарата да бъде премахната, тъй като шумът от нея пречи, освен това много по-добре би било, по думите й, тази част от Ловния парк да бъде превърната в пешеходна алея например. Релсите на бул. „Симеоновско шосе" също пречат, обади се друг столичанин, който влезе в остра словесна престрелка с другия зам.-председател на ВМРО Костадин Костадинов.

Според някои от присъстващите „гневните софиянци" са подставени лица, които нямат никакво отношение по въпроса.

На протеста дойде и шефът на Национална компания „Железопътна инфраструктура" инж. Милчо Ламбрев. Той подчерта, че в участъка от ОП „Слатина" до „Винзавод" се движат средно 9 товарни вагона месечно, което на фона на разходите на НКЖИ е незначителен.

По думите му от Световната банка са поставили комплекс от условия, които да бъдат изпълнени, за да се отпусне заема за развитие на сектора. Сред тях е закриването и демонтирането на нерентабилни линии, какъвто е този участък.

Друг мотив линията да се премахне е искането лично на премиера Бойко Борисов, тъй като тя преминава в близост до новата спортна зала.

Да изслуша исканията на протестиращите пред ведомството дойде и транспортният министър Ивайло Московски. Той получи от ВМРО изготвен проект, който предлага тази линия да бъде използвана за интегриран градски трамвай.

Според министъра обаче тази линия е неефективна.

Московски „призна", че в момента се обмисля идеята за продажбата на терена. Той обаче обеща да бъде взето предвид искането на ВМРО и да бъде разгледан предложеният от тях проект преди да се вземе окончателното решение.

Справка на транспортното министерство показва, че още през 2007 година е издадено разрешение за закриване на линията, тъй като тя преминава през 6 конфликтни пресичания с натоварени улици и един булевард, което е предпоставка за произшествия. Общият устройствен план на София също не предвижда експлоатация на линията.

Войводите се заканиха, че ако исканията им не бъдат чути, ще продължат с протестните акции.