Тунелът на АМ „Струма" е възможен, той е предизвикателство за хора, които не разбират от тунелно строителство.
Това заяви инж. арх. Валентин Трашлиев по време на пресконференция на тема „Възможностите на българските фирми в тунелното строителство и тунелното проектиране и становище относно изграждането на тунелите на магистрала „Струма".
За 50-60 месеца според него може да се изгради 15-километровият тунел на АМ „Струма" в Кресненското дефиле. Това е възможно при една добра организация, смята Трашлиев.
Ще струва, по негови данни, около 350 милиона евро.
Тунелът е сложно съоръжение, но в ръцете на специалисти не е толкова сложно, смята той. Стотици тунели са изградени по света. За пример той посочи Китай, където се планира строителството на тунел, дълъг 220 км. Тенденциите в пътното строителство са трафикът да минава под земята. Подобен тунел има в Германия, който е изграден за 200 милиона евро.
500-600 тунелджии имаме в България, доволен е той и така опроверга твърденията, че у нас няма кой да направи тунела под Кресненското дефиле. Ние сме най-голямата гилдия, категоричен е Трашлиев.
Инженер Георги Станилов сподели как през 1980-те е участвал в строителството на малкото кресненско „тунелче", както той се изрази. Според него обаче е важно да се знае, че река Струма е изключително буйна и рязко вдига нивото си. Скалата в района е вулканична и няма водопопиване. Скъпо и опасно, по думите на инженер Станилов, е изграждането на мостове в района. Освен това районът е сеизмичен и затова тунелът е най-безопасният вариант.
Не е вярно, категоричен е той, че милиард и половина ще струва изграждането на тунел. В тунелното строителство има изненади, призна обаче той. Това означава проектът да се оскъпи до 950 милиона лева.
Експертите са категорични, че в последните 10 години тунелният ни бранш е натрупал сериозен опит и кураж, за да поеме тунела в кресненския регион.
В кресненския пролом не може да се строи магистрала, без да се наруши екологията според еколозите. Доброто решение е тунелния вариант за АМ „Струма", по думите на Андрей Ковачев, съпредседател на ПП „Зелените". „За мен е безумие да се предлага нещо друго", убеден е той.
Част от пътната гилдия е на другото мнение, намеси се в пресконференцията експертът по национална сигурност Румен Миланов. Той призова след изборите да се проведе експертна дискусия за плюсовете и минусите за вариантите за строителството на АМ „Струма".
Припомняме, Камарата на строителите в България и Българската браншова камара "Пътища", както и други браншови организации наскоро обявиха, че са твърдо против построяването на 15-километров тунел под Кресненското дефиле
От бранша са на мнение, че изграждането на Лот 3,2 на автомагистрала „Струма" в участъка Крупник - Кресна няма икономическа полза за страната ни, не е обмислено добре и дори не е изпълнимо.
шемет
на 22.05.2014 в 00:28:28 #6Спомням си, че преди години и мостоваците декларираха как ще построят Дунав мост 2, ама... Реалистично погледнато, докато експертите се разберат ние ще летим с новите си летящи возила. Другите ще са спряни от производство.
karlson
на 21.05.2014 в 14:40:37 #5Истината пак е някъде по средата в нащето патиланско царство . Прави са оптимистите , смелите строители и еколозите - така ще се получи най-добре за природата , мушваме тунела под баирите и всичко си остава както го е майка , пардон - Бог - родил . А дали е така кой ще ни каже ще попитат песимистите , а не Васко Найденов , и с право . Не че съм песимист , но в конкретния случай съм по-склонен да приема техните аргументи . Спомняте ли си строителните мъки и следстроителните такива с петте тунела по нашите ДВЕ магистрали - най-дългия от тях е 1800 метра . Колко от времето от тяхното построяване те са в реална експлоатация и колко в ремонти . Верно , в последно време нещата са се позакрепили , но всеки момент очаквам пред някои от тунилите по Хемус отново да цъфнат големите жълти табели.Може спокойно да се каже че нямаме нито сериозен опит в строителството , но най-вече нямаме старание и желание в поддръжката . След като се потрошат сериозно количество пари и време за генерален ремонт нещата се оставят на произвола на съдбата , до следващия генерален ремонт , а той без ежедневна грижа идва доста по-бързо от колкото пише по книгите. Един друг , немаловажен въпрос . Колко милиона кубика земна маса ще се извади при строителството и къде ще се депонира тя без да нараним природата , да променим ландшафта , да нарушим екоравновесието драги ми еколози и природозащитници.Има още редица общи и специфични въпроси които могат да се зададат , но най-вече трябва да им се намери най-правилния отговор.
superman7
на 21.05.2014 в 11:17:14 #4те не могат да направят 15 км път който да не се развали, пък да не говорим за тунел. ами поддръжката после ... . малоумници.
imid
на 20.05.2014 в 22:35:07 #3Призовавам противниците на АМ "Струма" да си купят "катъри,мулета и магарета" и да слязат от автомобилите си а за останалите да побързаме че изграждането и поскъпва с всеки изминал ден!
Maldini
на 20.05.2014 в 19:07:38 #2navy, колко тъп трябва да си за да напишеш подобен коментар?! Как според теб са направили тунелите под Алпите или Ламанша?!?! То реки има само в българските планини ... никой до сега не е виждал подобно чудо ...
navy
на 20.05.2014 в 18:02:12 #1Ербап е тунелджията, обаче като избие по средата на тунела река с 30 бара налягане и ще го питам как ще я удържи.