От Международната комисия за опазване на река Дунав се е получила информация за характера на товара на потъналата баржа и за първите резултати от мониторинга на водите на река Дунав в румънския участък, съобщава МОСВ.

Баржата е била натоварена с 850 тона тор NPK (азот /фосфор /калий, в съотношение 8:16:24). Товарът е опакован в торби с тегло 500 кг с двойна обвивка.

Припомняме, баржа с 850 тона торови препарати на борда е потънала вчера около 13.00 часа в румъно-сръбския участък на Дунав. Сигналът е получен по системата за ранно оповестяване. Министърката на околната среда и водите Ивелина Василева увери, че за момента няма опасност товарът на потъналата при Румъния баржа да предизвика замърсявания в Дунав. Засега тя е категорична, че от Румъния гарантират липсата на замърсяване.

Организирано е наблюдение на всеки 3 часа за състоянието на повърхността на реката и се изпълнява програма за мониторинг през 6 часа за вземане на водни проби при Молдова Веке, Свинита, Оршова и по течението на Железни врата I, във връзка с възможни концентрации.

Според анализите на контрола на мониторинга на качеството, извършени от Националната администрация „Румънски води", след момента на произшествието - 13.25 часа вчера, е направен извод, че няма съществени промени в състоянието на качеството на водите надолу по течението на река Дунав от мястото на инцидента (в съответствие с нормативно установените в румънското законодателство норми за качество на повърхностните води).

От МОСВ уточняват, че на Регионална лаборатория Монтана към Главна дирекция „Лабораторно - аналитична дейност" към Изпълнителната агенция по околна среда е възложено да извърши пробонабиране на пункта на Дунав при Ново село - десен бряг, среда, ляв бряг и да извърши анализ на водната проба по следните показатели: Общ азот, N; Общ фосфор, Р; Ортофосфати, (РО4)като P-PO4; Азот нитратен - N-NO3-; Азот нитритен - N-NO2-; Азот амониев - N-NH4+; Калий, K.

От екоминистерството са наредили честотата на анализа да бъде двукратно в рамките на едно денонощие.

От Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав успокояват, че няма опасност от замърсяване на българския участък на реката.

По посока течението на реката се намират хидровъзлите Железни врата I и II, в които се акумулират повече от 2 милиарда кубически метра вода.
Дори да се случи моментално разтваряне на торовите препарати, концентрацията им ще е безвредна и възможността от замърсяване в общия българо-румънски участък на реката се намалява до минимум, обясняват експертите.

На този етап потъналата баржа е обозначена като навигационна опасност. С изваждането на шлепа и товара ще бъде ангажирана румънската страна, но самата операция ще се забави най-вероятно, тъй като дълбочината е повече от 15 метра, а и температурите са ниски.

Областният управител на Видин Момчил Станков свика кризисния щаб във връзка с инцидента.