Освен че предизвика гневът на много софиянци, новата наредба, регламентираща паркирането в София, се оказа крайно неудобна за хората с увреждания.
Софиянци се готвят за големи протести
Още...
News.bg се свърза с жена, която страда от церебрална парализа. Въпреки затрудненото си придвижване, Петя Русимова работи, като за да стигне до работното си място, намиращо се в Съдебната палата, използва личен автомобил.
Жената се ползва с преференции като лице с увреждане и паркира колата си на специално обозначените за това места.
Според новата наредба обаче, за да остави колата си за 4 часа, тя трябва задължително да се свърже със служител на Центъра за градска мобилност.
Ето какво гласи част от Новата наредба, която приеха през март столичните общинари:
чл. 51 /11/ (нова с Решение № 148 по Протокол № 12 от 22.03.2012) Правоимащото лице е длъжно да се свърже и снабди лично, преди да паркира, от служител или от стационарен пункт/кабина/ на общинското дружество „Център за градска мобилност" ЕООД, със специален талон, удостоверяващ година, месец, дата и начален час на паркиране.
"Трудно подвижна съм. Ползвам синя зона всеки ден, тъй като работя в центъра. 40 минути трябваше да се влача между Позитано и всичките й преки, за да намеря служител да ми даде стикерче за паркиране на хора с увреждания", сподели Русимова.
Пред news.bg тя разказа, че е търсила изключително дълго и очевидно мъчително за състоянието си служител, който да й даде въпросния талон.
Макар и трудно, аз поне се предвижвам. А какво остава за хората, които изобщо не могат и са на инвалидни колички", попита Русимова.
Проблем пред хората с увреждания е и фактът, че те могат да оставят колата си на специално обособените места само за 4 часа. Подобно ограничение имаше и при предната наредба. Преди гласуването на новата нормативна база имаше предложения часовете да се увеличат, но те не бяха приети.
Заради това изискване, Петя използва обедната си почивка, за да мести колата си. И отново да търси служител, който да й даде талон.
"За първи път в живота си се почувствах отвратително", гневи се жената.
Разказа още, че преди цяла година е сигнализирала за проблема в Столична община. От там обаче са я посъветвали да си изкара служебен целодневен абонамент, който обаче ще трябва да заплати. "Не мога да принуждавам работодателя ми да ми подсигури подобен абонамент", изтъкна Петя.
News.bg се обърна с питане по проблема към Центъра за градска мобилност. От там ни обясниха, че макар подобно изискване да е залегнало в наредбата и да не е част от замразените до 1 октомври текстове, то все още не се прилагало. Без отговор остава въпросът как хората с увреждания могат да разберат това, след като официално нито от Столична община, нито от ЦГМ са обявили, че новото изискване не се прилага.
Потърсихме за коментар и Центъра за независим живот. Георги Войнов от неправителствената организация, занимаваща се с хора с увреждания, потвърди, че там са наясно с проблема. По думите му наистина изискването за търсене или изчакване на служител на Центъра за градска мобилност затруднява сериозно лицата с физически затруднения.
От организацията са разговаряли за проблема с общината, която ги е уверила, че новото условие се въвежда единствено с цел да се пресекат злоупотребите с талоните за инвалиди.
„Като цяло от общината не ни чуват особено, или по-скоро ни чуват избирателно", коментира Войнов. Той посочи, че от организацията многократно са сигнализирали и за проблемите около труднодостъпна среда за инвалидите в градския транспорт, но за момента резултат няма.
Решение на проблема с паркирането по думите на Войнов е създаването на телефонна линия, на която хората с увреждания могат да сигнализират, че ще паркират и по този начин на обозначеното място да дойде служител, без да се налага те да го търсят или да го чакат дълго. Той ни увери, че ще предложи идеята си на общината, но отново изтъкна, че надали тя ще бъде чута.
От Агенцията за хората с увреждания незнайно защо ни пренасочиха към Министерство по транспорта с обяснението, че пободен проблем не е в тяхната компетенция.
По-късно през деня, след заседанието на транспортната комисия председателят й Радослав Тошев, чиито шест предложения за промени в наредбата ще бъдат разгледани следващия понеделник, коментира, че забележките за частта от наредбата, засягаща инвалидите са логични и е добре да бъдат коригирани.
rusnache
на 06.09.2012 в 05:23:50 #7Какви злоупотреби да пресекат? - раздаването на талони "инвалид" на хора с нисък интелект тип мутра с GL или Q7? Ами да си затегнат вътрешния контрол. Да престанат да издават стикер за инвалид само по документи от някоя болница, не е сложно да се види колко регистрирани инвалида има, колко какви са, колко имат регистрирани коли. Инак се получава, че тоя с джипа отива, върши работа за 2 часа някъде и си тръгва, а инвалидите дето трябва да останат някъде цял ден ходят и сноват натам насам за да не вземат да им дигнат колата.
risk4you
на 06.09.2012 в 00:32:54 #6Като толкова се оплакват всички защо пак е пълно с коли и ниама каде да се паркира ? Като продест да спрат да се карат колите !!! Бензина 3лв. синя зона на двойна цена и пак лудница.
hellwitch
на 05.09.2012 в 16:13:45 #5Е то е очевадно, че са мислили само за това как да рекетират хората, на не да подобрят паркирането, което може да стане само с НОВИ паркоместа. А не с табели и събиране на такси
sofeto
на 05.09.2012 в 16:01:50 #4наредбата за платено паркиране е измисллена от тъпи селяци -простаци. Когато са я мислели прд очите им е бил само проблема как да озаконят събирането на пари от хората за да финансират пропадналата им партия
dragomir
на 05.09.2012 в 15:38:05 #3как дявола тълкува евангелието. За това се сещам като гледам това заглавие. Невс.бг бъдете по-конструктивни и по-обективни ,уеишюксдз ьяаожгтвн щйъэфхп
navuhodonosor
на 05.09.2012 в 15:18:41 #2всичко е недомислица, да им го нашлякат у дупарите
nikodem
на 05.09.2012 в 14:35:54 #1Ами, то народът го е казал: 3 пъти мери, един път режи! Ама ние така всичко си правим