Освен че предизвика гневът на много софиянци, новата наредба, регламентираща паркирането в София, се оказа крайно неудобна за хората с увреждания.

Софиянци се готвят за големи протести
Още...

News.bg се свърза с жена, която страда от церебрална парализа. Въпреки затрудненото си придвижване, Петя Русимова работи, като за да стигне до работното си място, намиращо се в Съдебната палата, използва личен автомобил.

Жената се ползва с преференции като лице с увреждане и паркира колата си на специално обозначените за това места.

Според новата наредба обаче, за да остави колата си за 4 часа, тя трябва задължително да се свърже със служител на Центъра за градска мобилност.

Ето какво гласи част от Новата наредба, която приеха през март столичните общинари:

чл. 51 /11/ (нова с Решение № 148 по Протокол № 12 от 22.03.2012) Правоимащото лице е длъжно да се свърже и снабди лично, преди да паркира, от служител или от стационарен пункт/кабина/ на общинското дружество  „Център за градска мобилност" ЕООД, със специален талон, удостоверяващ година, месец, дата и начален час на паркиране.

"Трудно подвижна съм. Ползвам синя зона всеки ден, тъй като работя в центъра. 40 минути трябваше да се влача между Позитано и всичките й преки, за да намеря служител да ми даде стикерче за паркиране на хора с увреждания", сподели Русимова.

Пред news.bg тя разказа, че е търсила изключително дълго и очевидно мъчително за състоянието си служител, който да й даде въпросния талон.

Макар и трудно, аз поне се предвижвам. А какво остава за хората, които изобщо не могат и са на инвалидни колички", попита Русимова.

Проблем пред хората с увреждания е и фактът, че те могат да оставят колата си на специално обособените места само за 4 часа. Подобно ограничение имаше и при предната наредба. Преди гласуването на новата нормативна база имаше предложения часовете да се увеличат, но те не бяха приети.

Заради това изискване, Петя използва обедната си почивка, за да мести колата си. И отново да търси служител, който да й даде талон.

"За първи път в живота си се почувствах отвратително", гневи се жената.

Разказа още, че преди цяла година е сигнализирала за проблема в Столична община. От там обаче са я посъветвали да си изкара служебен целодневен абонамент, който обаче ще трябва да заплати. "Не мога да принуждавам работодателя ми да ми подсигури подобен абонамент", изтъкна Петя.

News.bg се обърна с питане по проблема към Центъра за градска мобилност. От там ни обясниха, че макар подобно изискване да е залегнало в наредбата и да не е част от замразените до 1 октомври текстове, то все още не се прилагало. Без отговор остава въпросът как хората с увреждания могат да разберат това, след като официално нито от Столична община, нито от ЦГМ са обявили, че новото изискване не се прилага.

Потърсихме за коментар и Центъра за независим живот. Георги Войнов от неправителствената организация, занимаваща се с хора с увреждания, потвърди, че там са наясно с проблема. По думите му наистина изискването за търсене или изчакване на служител на Центъра за градска мобилност затруднява сериозно лицата с физически затруднения.

От организацията са разговаряли за проблема с общината, която ги е уверила, че новото условие се въвежда единствено с цел да се пресекат злоупотребите с талоните за инвалиди.

„Като цяло от общината не ни чуват особено, или по-скоро ни чуват избирателно", коментира Войнов. Той посочи, че от организацията многократно са сигнализирали и за проблемите около труднодостъпна среда за инвалидите в градския транспорт, но за момента резултат няма.

Решение на проблема с паркирането по думите на Войнов е създаването на телефонна линия, на която хората с увреждания могат да сигнализират, че ще паркират и по този начин на обозначеното място да дойде служител, без да се налага те да го търсят или да го чакат дълго. Той ни увери, че ще предложи идеята си на общината, но отново изтъкна, че надали тя ще бъде чута.

От Агенцията за хората с увреждания незнайно защо ни пренасочиха към Министерство по транспорта с обяснението, че пободен проблем не е в тяхната компетенция.

По-късно през деня, след заседанието на транспортната комисия председателят й Радослав Тошев, чиито шест предложения за промени в наредбата ще бъдат разгледани следващия понеделник, коментира, че забележките за частта от наредбата, засягаща инвалидите са логични и е добре да бъдат коригирани.