News.bg публикува текстовете ви без редакция.
Гражданите на Правец във властта на общинския административен произвол
Какво означава днес “административен произвол”?
Може би, да накърниш интересите на гражданите, използвайки монопола си върху определени административни услуги! Може би, да си позволиш грубо отношение към тях, съзнавайки, че няма да бъдеш санкциониран за това! Може би, да препятстваш достъпа им до правосъдие, прикривайки с това собствена некомпетентност!
Може би, да създадеш подзаконов нормативен акт, заобикаляйки закона, подобно на Дявола, четящ Евангелието! Така “творчески”, през 2008 г, са подходили общинските съветници и кмета на община Правец Красимир Живков (сега областен управител на Софийска област), променяйки действалата от 2003 г Наредба за таксите на административните услуги в общината.
Увеличение на административните услуги от 2 до...23 пъти
Направените промени в размера на таксите за административни услуги в община Правец, завишават цените през 2008 г, сравнени с предходните от 2003 г, между 2 и 23 пъти! Възможно и допустимо ли е това?!!
Съгласно чл. 60 ал. 1 на българската Конституция “гражданите са длъжни да плащат данъци и такси, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество”.
Могат ли гражданите на Правец да се похвалят, че за периода между 2003 г и 2008 г доходите им са нараснали 23 пъти?!! Навярно НЕ!
Официална справка на НСИ, представена в съда, сочи, че инфлацията за периода - 2007 г. спрямо 2003 г. е в размер на 29.6%, средно годишното увеличение на общия доход на лице от домакинство също е в проценти, а не в пъти!!!
Приетото от ОбС Правец с Наредба 15 увеличение на таксите за административни услуги не съответства на социално-икономическите условия, нито на равнището на доходите и противоречи на Конституцията. Направеното увеличение всъщност е административен произвол, с мултиплициращ ефект, упражняван повече от година върху гражданите на общината.
Увеличение по формулата ГТП*
Цените на услугите, дори извършваните от администрацията, че даже и от тази в Правец, трябва да съответстват на направените материално-технически и административни разходи. Така повелява ЗМДТ (Закона за местните данъци и такси) в чл. 7 ал. 1. Всяка една такса трябва да бъде снабдена с обоснована калкулация за размера си. Само че, таксите, указани в чл. 38 и приети с Наред-ба 15 на община Правец, нямат финансова обосновка, макар група от девет общинари да е “работила” върху промените. Интересно, как са били определяни. Вероятно по старата изпитана формула от социалистическите времена – ГТП (Гледам Тавана и Пиша). И това ако не е административен произвол! Но има и още. Общинският съвет и кмета лишават заинтересованите лица, т.е. гражданите, от правото да обжалват като нито оповестяват замислените промени, нито спазват 14-дневния срок, предвиден от закона за възражения, мнения и препоръки, нарушавайки принципите за съгласуваност и откритост и процедурите на ЗНА (Закон за нормативните актове).
"Творчески" прочит на Конституцията или как се ограничава достъпа до правосъдие
Конституционният принцип за достъп на гражданите до правосъдие е абсолютна норма. Според чл. 120 ал. 2 “гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон”. В противоречие с Конституцията, ОбС Правец въвежда противозаконна и будеща недоумение местна такса наречена “За обжалване на административни актове (заповеди на кмета на общината) и подго-товка на пълна административна преписка до АССО” (чл. 38 т. 14 от Наредбата), с което на практика поставя бариера пред конституционно гаранти-раното право на гражданите да търсят съдебен контрол върху актовете на административните органи.
Задължителната такса, от своя страна, стеснява достъпа до правосъдие и е конституционно недопустима!!! Тя противоречи и на въведеното с Административно-процесуалния кодекс задължение на административните органи, да оказват съдействие и да дават информация за дейността си.
Нововъведението е гласувано единодушно с вот “За” от всички 13 общински съветници, а подписът на кмета на общината, узаконява издевателството над гражданите.
Това, може би, е едно от най-страховитите лица на административния произвол.
Въвможен ли е отпор на общинския административен произвол
Категорично ДА!
Достатъчни са: активна гражданска позиция, правна култура, компетентност и постоянство. Жалбата на Павлин Цветков, Г. Лилов и Н. Петрова срещу пороците в Наредба 15 на ОбС Правец е уважена и Административен съд София област (АССО) с Решение №51 от 11.02.2009 г, потвърдено с Решение на Върховния Административен съд №14112 от 23.11.2009 г, отменя като незаконосъобразни таксите за административни услуги.
Остават само няколко въпроса без отговор:
Кметът на община Правец – Красимир Живков, утвърдил с подписа си административния произвол, вече е областен управител на цялата Софийска област. Какво нормотворчество да очакват гражданите на областта. Сега вече потърпевшите ще са не 9 000, колкото са жителите на община Правец а в пъти повече – поне 250 000.
Ще спази ли настоящият кмет на община Правец – Никола Нитов (бивш заместник кмет на Красимир Живков) решението на Върховния административен съд. Какво означава това, преведено на ежедневен език. Община Правец да извършва административни услуги без да събира за това такси (доколкото същите са обявени за незаконосъобразни), докато приеме нова Наредба, спазвайки всички процедури. В същата ситуация в момента е поставена и община Своге.
Ще разберат ли гражданите на Правешка община разликата между “кухи” предизборни обещания за работа в защита на обществения интерес и действи-телната защита на правата им.
До всеки, който каже - "Това не ме интересува"
В свой доклад от 2009 г Световната банка, анализирайки таксите на предоставяните административни услуги у нас, за периода от 2005 г до 2008 г, стига до извода, че те са необосновано високи и непрозрачни. Върховният административен съд тази година отмени като незаконосъобразни таксите за извършваните от тях административни услуги на две общини в Софийска област – Своге и Правец.
Никой не може да бъде унижаван без негово съгласие, казва Елинор Рузвелт. А дали ще се оставим в лапите на административния произвол, зависи само и единствено от нас, гражданите.
chara
на 06.12.2009 в 17:47:12 #5До: dddddd Нека поясня: Старата Наредба за таксите за технически и административни услуги, извършвани от общинската администрация на Правец е от 2003 г. През 2008 г е приета нова, в която някои от таксите са завишени до 23 пъти!!! Самата процедура по приемането на Наредбата е порочна и съдът, в решението си, е указал противоречията със закона - най-малкото е това, че не е спазен 14-дневният срок за получаване на възражения и предложения от заинтересованата страна - гражданите. Освен всичко останало, общинската администрация на Правец е проявила и "странно" творчество, въвеждайки абсолютно незаконна такса “За обжалване на административни актове (заповеди на кмета на общината) и подготовка на пълна административна преписка до АССО” (чл. 38 т. 14 от Наредбата), която по същество е възпрепятстваща достъпа до правосъдие. Съдът е признал това . По-страшното е, че Наредбата е приета с вот "ЗА" от всичките 13 общински съветници - от ГЕРБ и БСП, няма "против", няма "въздържали се". ВАС е потвърдил решението на АССО за отмяна на таксите като незаконосъобразни. Въпросът е дали общината и кметът ще изпълнят решението на съда. За сега постъпват, все едно АССО и ВАС не съществуват.
dddddd
на 06.12.2009 в 01:34:53 #4Направените промени в размера на таксите за административни услуги в община Правец, завишават цените през 2008 г, сравнени с предходните от 2003 г, между 2 и 23 пъти! Възможно и допустимо ли е това?!! Това е доста аргументът. Има ли друг?
dddddd
на 06.12.2009 в 01:32:56 #3Добра и доста аргументирана статия, но къде е нормалният пример? За каква такса става въпрос? Защото да се сравнява нещо с 5-10 години назад не е много коретно и вече води към внушения. Защо не се сравни с 15 години назад?
chara
на 05.12.2009 в 13:11:02 #2До: водолаз прав сте, но решението на ВАС, отменящо таксите за административни услуги на община Правец е добър пример за това, какво да правим и как да постъпваме. В противен случай ... никой не ни е виновен за онова, което общинските бюрократи правят с нас! Вече има прецедент в съда, така че, който счита таксите на общините за необосновано завишени може да ги оспорва в съда!
водолаз
на 05.12.2009 в 11:10:43 #1За съжаление такава е картината в цялата страна,но наи-лошото е,че поради липса на гражданско самосъзнание почти никои не протестира.От соц.времената ни е останало да псуваме под юргана и да стискаме зъби навън защото си мислим ,че от нас нищо не зависи. В това време всеки некадърник,докопал се до някаква власт ни се разхожда спокоино по главите,стриже ,дои и доста често коли.Когато станеш овца-вълци много,а ние маи сме народ от овце.Жалко