Задължителна санкция с глоба освен разходите по поставяне и сваляне на „скоба" за неправилно паркиране заради неплатена такса в столичните „Синя" и „Зелена" зони предвижда нова незаконна наредба на Столичния общински съвет, която ще бъде гласувана от органа на 23-и октомври, алармират от Софийския обществен съвет.

Поредният регламент - трети в рамките само на три години, ще прекрати окончателно порочната практика служители на Центъра за градска мобилност да контролират спазването на правилата за платено паркиране. За сметка на това статутът на търговското дружество като монополист в поддържането на зоните ще бъде бетониран с очакваното решение на общинския съвет, благодарение на лобистката промяна в Закона за обществените поръчки, прокарана от Борислав Гуцанов и влязла в сила от юли, твърдят от Софийския обществен съвет.

Нарушенията и наказанията за неплатено паркиране пък ще бъдат съответно установявани и налагани само от легитимни общински служби за контрол, а предвидената по закон глоба при задържане със „скоба" в размер на 20 лева ще се дължи независимо от разходите за освобождаване на автомобила, възлизащи засега на 30 лева. Глобата ще постъпва в бюджета на общината, а на заскобените в зоните освобождаването ще им струва минимум 50 лева.

Без конкуренция ЦГМ ще продължи да предоставя и „услугите" по принудително задържане и преместване на автомобили, паркирани в нарушение на установения ред, но само по нареждане на компетентните органи, като няма да носи отговорност за нанесени щети. В момента задържането със „скоба" се инициира от служители на фирмата и прилича повече на хищнически акт, отколкото на цивилизовано и конструктивно съблюдаване на административните правила.

От предложената Наредба за паркиране на територията на Столична община отново не става еднозначно ясно дали, а и как таксите за паркиране ще постъпват в бюджета на общината според изискването на закона, твърдят от Софийския обществен съвет.

„Припомняме на обществеността неоспоримия факт, че законът не допуска създаването от общинския съвет на подзаконови нормативни актове, свързани с организацията на движението. Поддържаната с години от властта илюзия, че Столичният общински съвет може да променя статута на улиците в паркинг превръща гражданите и гостите на столицата в потърпевши от престъпното управление, налагано чрез местния парламент. Засегнатите от постановеното своеволие на търговското дружество Център за градска мобилност също трябва да са наясно, че сумите за вдигане с „паяк" и задържане със „скоба" - съответно 60 и 30 лева, не представляват административно наказание, а само заплащане на „услугата", свързана с конкретното действие", коментират от Софийски обществен съвет.

Цел на новата Наредба за паркиране на територията на Столична община е още и отмяната на текстове от действащата към момента Наредба за организация на движението на територията на Столична община, като така по традиция да бъдат обезсмислени висящите съдебни дела срещу тях.