Серия от административни и технически нарушения е причинила смъртоносното падане на асансьор в столицата на 19 август, при което жена загина, а друга едвам оцеля. Това обяви председателят на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор Стефан Цанков на нарочна пресконференция.

Той представи готовите експертизи, които сочат, че скоростният ограничител съответствал за скорост от 1 метър в секунда, а на устройството имало други данни, като документите не съответствали.

Подменено било и електрическото табло, като липсвали маркировки, че отговаря на изискванията и е подходящо за асансьора.

Причината според нас е, че на мястото на оригиналната фрикционна шайба, която извършва основно движението на асансьора, е поставена такава с по-малък диаметър, което налага монтирането на втора за запазване вертикалността на въжетата. Такава обаче не е била монтирана, обясни Цанков.

Според думите му по стандарт има минимален диаметър за шайбата - 400 милиметра, а поставената шайба е със 120 милиметра диаметър, тоест близо 3,5 пъти по-малка от минималното за тези въжета, което създава напрежение и води до скъсване.

Надзорната фирма „НБ Лифтконтрол", която е отговаряла за контрола на ремонтите на асансьора, е получила лиценз 2006 г., като скоро след това бил ограничен поради нарушения.

След неколкократно кандидатстване през 2012 г. фирмата получава лиценз за надзор на асансьори в жилищни сгради. Два месеца преди тази дата е бил и последният преглед на фаталния асансьор.

През юни миналата година обаче проверка на агенцията е установила 15 нарушения на „НБ Лифтконтрол", като е изготвен протокол за предлагането й за отнемане на лиценз. Незнайно защо действия от тогавашния главен директор на отдела по технически надзор Юлиан Иванов не са предприети, няма и документи с обосновка защо лицензът не е отнет, чуди се Цанков.

Освен тези административни нарушения обаче има и още технически, причинили трагедията, увери Цанков. По думите му, проверката не е установила и наличието на сертификати за качество на поставените две въжета в асансьора, като те били с дебелина 10 милиметра, а трябвало да са с по 12 милиметра. И двете въжета били прокъсани, като това явно се е случило за около два месеца.

Клиновият механизъм отдясно пък не е сработил, като така не е спрял падането на асансьора. Според Цанков вероятната причина да не проработи е лоша поддръжка и замърсеност. Той по закон трябва да се проверява на всеки 10 дни, като такава проверка не е имало от 20 юни.
Според експертите ако през тези два месеца до инцидента е имало редовни проверки, то е щяло да се установи и късането на въжетата.

Оказва се още, че в дневника на асансьора не са записвани имената на техниците, които са го поддържали. Техните имена обаче се знаят, уверяват от агенцията. Още утре всички материали от проверките ще бъдат предадени на Софийската градска прокуратура, за да реши държавното обвинение какви обвинения и на кого ще бъдат повдигнати.

От фаталния инцидент с асансьора-убиец до днес от агенцията са проверили по заповед на вицепремиера Екатерина Захариева общо 925 асансьора, като 213 от тях са спрени поради сериозни нередности.

Натъкваме се на фрапантни случаи, един от тях беше в сградата на Държавен фонд „Земеделие", където имаше скъсани нишки на въжетата и проблем с клиновия механизъм. Поддържащата фирма е имала представител, който от сутрин до вечер е седял там, в стаята на охраната, изумен е Цанков.

По думите му имало и случай на техник над 70-годишна възраст, който бил с 90 % инвалидност, но отговарял за изправността на асансьори в жилищни сгради.