От следващата година вече няма да е необходимо посещение в районното полицейско управление за издаване на лични документи.

Ще е достатъчно само да се подаде заявление на интернет страницата, която се изготвя в МВР сега. След попълване на съответния формуляр ще съобщават деня и часа, в който може да си получи документа за самоличност.

Шофьорската книжка и личната карта ще се издават на едно гише в съответните районни управления, а не както досега - след посещение в  РПУ-то и КАТ, съобщава "Труд".

След петгодишни безрезултатни усилия на двама вътрешни министри да стартират издаването на електронни документи за самоличност най-сетне това е на път да се случи.

Днес МВР трябва да подпише договор със " Сименс" ЕООД - фирмата, която спечели конкурса за изработката на български паспорти с вградени модерни защити срещу фалшификации. "Сименс" ще разполага с 6 месеца, до края на които трябва да започне да издава новите лични карти.

Смяната на старите ще става след изтичането на срока им, тя няма да е задължителна за всеки гражданин след въвеждането на новата система.

Вътрешното министерство е твърдо решено максимално да улесни всеки българин при изваждането на личната документация, заяви за " Труд" зам. вътрешният министър Калин Славов. От МВР и фирмата изпълнител имат готовност да започнат да издават всеки паспорт, лична карта или шофьорска книжка на едно и също място. Така няма да се налага за книжка да се ходи до КАТ, а за лична карта - до съответното на местожителството районно полицейско управление.

На едно гише в РПУ-то ще получаваме всички лични книжа, които са ни необходими.

Пак за улеснение на хората ще се задейства специална система, при която повторно заявление за лични документи ще може да се подава и по интернет.

Ще слагат чипове за сигурност в 26 документа. Сред тях са задграничните и още няколко вида паспорти - служебен, дипломатически, моряшки. Чипове ще има и в картите за бежанци, и в разрешението за постоянно пребиваване на чужденци от трети страни.

Личните карти и шофьорските книжки ще са със заложени в тях биометрични данни. Гражданите ще могат да подават молби за тях във всяко от 230-те РПУ-та в страната, където ще бъдат разположени биометрични станции. Чрез тях ще се снемат нужните лични данни - цифрова снимка, геометрия на лицето и др. Ще се взема и пръстов отпечатък, но няма да се прави сканиран образ на ретината, каквато идея бе разисквана от ЕС. След това информацията ще се праща в централизирана система. Оттам данните за персонализация ще постъпват в областните дирекции на МВР и ще се вкарват в 75-килобайтов чип за сигурност.

Новите документи за самоличност, които са снабдени с биометрични данни, ще останат най-вероятно със старата цена. Това обясни пред репортер на "Труд" заместник вътрешният министър Калин Славов.

30 лева струва днес издаването на обикновен международен паспорт, 60 лева за изработката за 3 дни, а 150 лева - ако е готов за 8 часа.

10, 20 и 50 лева струва обикновена, бърза или експресна поръчка на лична карта.

Срещу 18 лева се снабдяваме с шофьорска книжка от КАТ.

Според г-н Калин Славов първоначалната идея на отговорниците за новите електронни паспорти била цените им въобще да не се променят.

"Може да се получи някакво увеличение, но то ще бъде максимум до 5 лева", каза Калин Славов. Той допълни, че ако се сравни цената на досегашните документи с минималната работна заплата по времето, когато тя е определяна, и цената на новите документи в сравнение с минималната заплата в момента, излиза, че електронните паспорти ще бъдат даже и по-евтини. В парите за тях ще се включва и снимката, която ще се прави от биометричната станция в съответното РПУ.

Изграждането на цялата система за новите паспорти - от софтуера до техниката - и обучението на кадрите ще бъде за сметка на фирмата "Сименс"ЕООД.

България изпусна не един и два срока, в които трябваше да започне издаването на електронните документи за самоличност. От МВР се надяват, че ще отмине опасността Еврокомисията да ни наложи санкции и за това.