Всяка българска компания годишно губи средно по 100 000 лева несъбрани вземания. Това сочи проучване на Асоциацията на агенциите, които събират фирмени дългове.

По-голямата част от българските компании вече проучват своите клиенти - интернет, с препоръки и дори по кредитни отчети, каза Светла Петрова, която е сред авторите на проучването, цитирана от БНР. По думите на Петрова 80 на сто от фирмите подписват и двустранни договори, с които гарантират вземанията си. Въпреки това една трета от компаниите бавят плащанията още в първата седмица след падежа. Срокът, който партньорите им дават, е двумесечен, но търпението стига и до седем месеца.

Светла Петрова обяснява, че има сектори като туризъм, транспорт, логистика, където срещат проблеми на компаниите при работа и с партньорите от Гърция, Италия и Румъния.

От своя страна председателят на асоциацията Райна Миткова уточнява, че много често причина за забавяне на плащанията е пренебрегваният приоритет. По думите й бизнесът си има своите приоритети, а парите винаги са оскъден ресурс.

Най-добър е резултатът от намесата на колекторските фирми в първите месеци след възникването на просрочието, но заради лошия имидж и липсата на регламентация на този тип услуги те са рядко търсени от бизнеса.