Централната избирателна комисия и Съвета за електронни медии подписаха споразумение за мониторинг на дейността на доставчиците на медийни услуги по време на предстоящата предизборна кампания.

Припомняме, че при предишното изборно законодателство този акт на двете институции беше доброволен, а с приемането на новия Избрен кодекс той стана законово задължителен.

Председателите на ЦИК и СЕМ Ивилина Алексиева и доц. Георги Лозанов апелираха единодушно към медиите да отразяват честно и балансирано всички кандидати в изборната надпревара като според тях това трябва да се случва дори в частните медии, тъй като по закон само обществените БНТ, БНР и БТА са задължени да го правят.

Според Алексиева осигуряването на честни избори е възможно единствено при доброто взаимодействие на всички институции на всички нива, както и при медийно отразяване на всички партии, коалиции и инициативни комитети, за да може гражданите да направят своя информиран избор.

Според доц. Лозанов пък мониторингът, който СЕМ ще осъществява по време на кампанията, е особено важен, предимно поради това, че показва делът на платената и безплатна форма на отразяване. „От безплатната форма зависи дали и колко гласове ще се купуват - да платиш пряко на избирателите губи смисъл при добра и достъпна кампания", смята председателят на СЕМ.

За него платените форми дават все по-малко ориентация на аудиторията и именно заради това той пожела на водещите кампанията повече честност и вдъхновение.

Лозанов припомни Костинбродската афера, която според него е показала, че едно разиграно в новините събитие може лесно да подмени кампанията и да я обезсмисли. Той прогнозира, че такива опити за подмяна на кампанията е възможно да се случат отново.

От ЦИК пък обясниха пред медиите, че по закон нямат правото да забраняват изтичането на предварителни нагласи в изборния ден, когато те са маскирани от различни класации с цветове, животни и други. Това може да се случи с изменение в Изборния кодекс, прието от 43-то НС.

Според Комисията отразяването на политическите лидери, даващи своя глас в изборния ден, не може да се счита за агитация, ако самите журналисти насочват въпросите и изказванията единствено информационно.