Има надежда влаковете да възстановят нормалния си график още в неделя. Това стана ясно след поредните преговори между ръководството на БДЖ и синдикатите.

Все пак стачката в железниците продължава и утре.

Въпреки това днес бе постигнат компромис по голяма част от точките. Единственият въпрос, по който страните ще дебатират утре, е този за синдикалната намеса при извършване на съкращения и уволнения в системата на БДЖ, обясни Йордан Недев, изпълнителен директор на железниците.

Припомняме, това беше и основното разминаване при вчерашните преговори. Въпросната точка 1 от стачното споразумение гласи, че управителите нямат право да уволняват служителите поради съкращения, без съгласието на синдикалния орган.
Изпълнителният директор Йордан Недев смята, че това е директна намеса в управлението на дружеството, като по този начин синдикатите влияят директно на основния ресурс, който БДЖ управлява - човешкият ресурс.

Петър Бунев, председател на Съюза на железничарите в България към КНСБ, който води преговорите от името на стачния комитет, изрази надежда, че утре ще бъде постигнат компромис и още в неделя влаковете може да тръгнат.

От своя страна Недев изрази увереност от понеделник да действа нов колективен трудов договор. Възможно е новият КТД да бъде със срок по-малък от две години, каквато беше практиката в досегашните споразумения. По думите на Петър Бунев има вероятност той да е само за една година.

Очаква се от 1 юни 2012 г. да заработи бонусна система в железниците, която до голяма степен ще промени възнаграждението на железничарите. По тази точка вече има постигнато съгласие. Лично синдикалният лидер Петър Бунев заяви, че в зависимост от обема работа, след 1 юни е възможно да бъдат намалени възнагражденията на служителите.

Йордан Недев коментира проверките в НКЖИ, като заяви, че прокуратурата по-често трябва да прави подобни инспекции в държавните дружества. Според него през годините БДЖ е източвана в приблизително същия размер, какъвто беше съобщен днес за НКЖИ, а имено 50 милиона лева.
824 служители вече са приели предложението за доброволно напускане от БДЖ, стана още ясно след срещата.

Междувременно, по време на преговорите, от КТ Подкрепа разпространиха декларация, в която се казва, че на фона на днешните събития стачката в БДЖ се разраства.
Това става, особено след като железничарите са научили за предложенията на мениджърските екипи за намаление на доходите чрез намаляване на доплащането за всяка прослужена година от 1% на 0,6%; намаляване на изплащаните суми за пропътуваните километри от 2,7 стотинки,  на 1 стотинка; намаляване на доплащането на нощен труд от 42% върху часовата ставка на 25% за целият персонал.

Разраства се и подкрепата към стачката. Гражданското неподчинение на гара Банско от страна на жителите, които вчера застанаха пред влак на жп линията не само от солидарност към стачкуващите, но и в знак на протест от спирането на влакове по тази линия, продължи и днес.

Към гражданското неподчинение вече се присъединяват и цели общини и кметове им, като напр. кметът на община Разлог помоли синдикатите за помощ и съдействие по повод отменянето на влаковете, който се движат по маршрута Добринище- Септември.

общините Велинград, Белица, Якоруда, Банско и Добринище е събрана подписка до премиера с искане да се прекратят безобразията и издевателството над хората, живеещи в тези райони, които ще бъдат откъснати от света без жп транспорт.