Магистратите от Върховния касационен съд (ВКС) искат да отпадне тайното гласуване на заседанията на Висшия съдебен съвет. От ВКС приеха становище за проекта за Закон за изменение и допълнение на Конституцията на Република България (ЗИДКРБ) на своя пленум от 30 юни.

Ден по-късно документът е публикуван на страницата на ВКС. Според него, в Закона за промените са залегнали шест основни насоки на предложената конституционна реформа. Те са нова институционална структура на Висшия съдебен съвет (ВСС) чрез обособяване на отделни колегии за съдиите и за прокурорите и следователите.

Втората е отмяна на конституционното изискване за приемане с тайно гласуване на решенията на ВСС за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи, както и на предложенията по чл. 129, ал. 2 от КРБ.

Третата насока е за намаляване на мандата на членовете на ВСС на четири години. Следващата е за прехвърляне на управлението на съдебните сгради от министъра на правосъдието на ВСС и шестата е за разширяване на възможностите за достъп до Конституционния съд и промени в дейността на Инспектората към ВСС.

Относно разделянето на ВСС на две колегии, магистратите смятат, че предвидената конституционна реформа би могла да е значително по-радикална и полезна за правосъдието и за обществото, ако не е обвързана с действащия сега регламент на ВСС и не се извършва в неговите рамки.

Според тях, практиката на избор и номиниране на членове на ВСС от парламентарна квота е в основата на зависимостите и на липсата на прозрачност и стабилност в управлението на съдебната власт.

Относно тайното гласуване, становището на магистратите дава и исторически поглед. "Поначало тезата, че тайното гласуване на кадровите решения на ВСС е цивилизационно достижение, е невярна като идеология. Модерните конституции предписват тайно гласуване само във връзка с упражняването на активното общо, пряко и равно избирателно право (в този смисъл вж. чл. 10 от КРБ).

Това е напълно естествено, защото в този случай става въпрос за гарантиране на свободното упражняване на едно основно право на гражданите, които при явен вот биха могли да бъдат поставени под натиска на управляващите. Съвсем различно е положението, когато един властнически орган като ВСС упражнява правомощията си чрез гласуване на решения, които не само са в рамките на неговата компетентност, но които е задължен да вземе.

В правовата държава, основана на принципа на разделението на властите, балансът и взаимният контрол между центровете на властта се осъществяват на основата на Конституцията и законите, а не на извънправния натиск.

На практика, защитниците на задължителното тайно гласуване изхождат от предпоставката, че властимащите от съдебната власт са зависими и по-слаби от властимащите от другите власти (законодателна и изпълнителна), поради което се нуждаят от оправданието на тайния вот.

Тази теза е абсолютно вредна и обуславя създаването на манталитет, който няма нищо общо с демократичните ценности и култура. В модерните демокрации онези, които разполагат с властта, застават пред управляваните със своите имена", гласи текстът, приет на Пленума на ВКС.

Магистратите препоръчват предложението да се отмени тайното гласуване, да бъде подкрепено.