9 акта за нарушения на законодателството при рекламиране на потребителски кредити състави Комисията за защита на потребителите (КЗП) от началото на 2008 г.

Някои от банките, които са посочили в рекламните си съобщения лихвен процент или друга цифра, свързана със стойността на кредита, не са информирали потребителите за годишния процент на разходите по кредита (ГПР) и не са посочили представителен пример за стойността му, което е нарушение на законодателството.

Останалата част от санкционираните банки не са фиксирали ГПР и то остава плаващо, което не позволява на потребителя да изчисли колко ще му струва ползването на кредита, който се рекламира.

Тези нарушения при рекламирането на потребителски кредити са регистрирани от КЗП при ежедневния мониторинг на печатните и електронни медии, включително интернет, както и на външните реклами и тези в търговските обекти и последвалите анализи на рекламните съобщения.

Експертите на КЗП съветват гражданите при реклами за потребителски кредити с обявен лихвен процент, да обърнат внимание какъв е годишният процент на разходите по потребителския кредит и комисионната за банката при усвояване на кредита.

Освен рекламните съобщения за потребителски кредити, КЗП разглежда и договорите, които банките предлагат на своите клиенти за отпускане на кредити.

Експертите следят дали те съдържат всички задължителни реквизити, както и дали в тях не присъстват неравноправни клаузи, които биха довели до нарушаване на икономическите интереси на потребителите.