Антикорупционният закон на Кунева - без подкрепата на БСП и ДПС. В последния ден преди лятната ваканция депутатите се захванаха да гледат на първо четене законопроекта на вицепремиера Меглена Кунева, който предвижда създаването на нов орган - Национално бюро, което да се бори с корупцията по високите етажи.

Трябва да ограничим корупцията най-вече в съдебната система, защото, ако я има там, ще я има навсякъде, обяви Кунева в пленарна зала, представяйки и защитавайки проекта си.

По думите й, Сметната палата си върши съвестно работата, но по закон само гледа дали има декларация от проверяваните лица и пропуснато ли е нещо в нея, не изследва имуществото на лицата. Резултатите на БОРКОР също не задоволяват, Комисията за предотвратяване и установяване конфликт на интереси (КПУКИ) доби лоша слава. На нас ни трябват резултати, нямаме време за търсене на съвършено решение - няма такова, има само правилно решение, категорична бе Кунева.

Атанас Зафиров от БСП обаче веднага заподозря, че управляващите се опитват да прокарат закона в 12 без 5, в последния ден от сесията. Социалистът съзря напълно неприемливи текстове в законопроекта и гарантира пълната неподкрепа на червените. Има основателни съмнения за превръщането на новия орган в такъв на политическа репресия. Въвеждат се анонимни сигнали като метод на работа, в пълно противоречие с Конституцията и разбиранията ми, отсече Зафиров.

Как да си обясним, че сме шампиони по транспониране на европейското право, а сме в механизма за наблюдение, обърна се въпросително към Кунева пък ДПС лидерът Лютви Местан. Той си отговори сам с аргумента, че и най-добрият закон не може да замести политическата отговорност за прилагането му. За Местан проблемът у нас не е несъвършенството на правната уредба, а в това, че законите не се прилагат ефективно.

ДПС има своите притеснения. Не сме съгласни, че независим може да е орган, чийто председател ще се назначава и освобождава по предложение на президента по инициатива на Министерски съвет (МС). Това е класическа дефиниция на орган, пряко подчинен на МС, обясни лидерът на движението.

Той предрече, че Бюрото ще даде предпоставка за злоупотреба с властнически ресурси - финансови или при правомощия при предоставяне на услуги.

Може да бъде корумпиран само онзи, който притежава реално властнически правомощия, който притежава властта, който се разпорежда с публични ресурси - кой прави това у нас? На първо място изпълнителната власт - МС. Корупцията е там, където е властта, разви тезата си Местан. Той поиска да знае как тогава с генераторите на корупцията ще се бори орган, практически назначен от онзи, който генерира корупцията. Ако дойде момент, в който ни управлява не толкова свят МС, с не толкова добродетелни министри, а те контролират този, който ги проверява, докъде ще го докараме в борбата с корупцията, възмути се той.

Припомняме, законопроектът за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности, предвижда създаването на нов единен и независим антикорупционен орган - Национално бюро за предотвратяване на корупцията.

Националното бюро ще обединява Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (БОРКОР) и звеното в Сметната палата, което приема и проверява имуществените декларации. По този начин се създава необходимата връзка между функциите по проверка на имуществените декларации, установяването на конфликт на интереси и изготвянето на тази основа на анализи за оценка на риска.

По щекотливата тема за анонимните сигнали авторите на законопроекта успокояват, че те ще се проверяват конфиденциално от двама инспектори и ще придобиват публичност само ако бъде установено нарушение.

Предвижда се периодичен външен одит на Националното бюро, както и проверки за почтеност на служителите. Със законопроекта се цели разширяване на кръга на декларираните обстоятелства и на лицата, задължени да подават декларации.