До края на май има огромна вероятност БДЖ да се раздели с 25 дизелови мотриси „Сименс Дезиро", както и с 3407 работещи товарни вагона, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Данаил Папазов.

А това са най-жизнеспособните активи на националния превозвач и без тях не е ясно бъдещето на компанията. Решение за съдбата им се очаква да бъде взето на Общото събрание на облигационерите, което се ще се проведе до няколко седмици, допълни Папазов. Той заяви, че това се случва вследствие на 20 години отлагане на реформи и непредприемане на важни мерки в железниците.

Припомняме, в последните месеци кредиторите на компанията, които са български и международни финансови институции, предприеха редица действия срещу БДЖ, като бяха запорирани и сметки на националния превозвач.

Папазов обясни, че особено настоятелна да се обяви продажбата на 3407 вагона и 25 мотриси „Дезиро" е германската банка FMS Wertmanagement. Министърът заяви, че вече са проведени няколко разговора с Министерството на финансите и се работи по това да бъдат издадени държавни гаранции при евентуално разсрочване на заемите към кредиторите. Но на този етап окончателно решение няма.

Подписването на споразумението за изглаждане на въпроса за разрешителните за товарни превози с Турция ще се забави. Това заяви още транспортният министър.

Припомняме, споразумението, което трябва да даде възможност на българските автопревозвачи да извършват по-лесно превози на товари за трети страни, е подготвяно вече няколко месеца след последния протест, затворил българо-турската граница.

Разговорите с Анкара са трудни и едва ли ще успеем в предварително обявения срок, който е края на април - началото на май да подпишем споразумение. Преговорите не са преустановявани, допълни още Папазов, като не пожела да се ангажира с конкретен срок кога спорните въпроси с турската страна ще бъдат изгладени.

По думите на министъра на транспорта все пак има напредък по някои от точките на преговорите. Това е пълното либерализиране на транспорта между България и Турция, но не и този за трети страни, където проблемите са най-много. Това са търговски спорове и всяка страна брани своите интереси, защото възможността за превоз на товари до трети страни представлява възможност за пряка конкуренция между българските и турските превозвачи.

Обсъдена е и темата за връщането на ДДС на турските превозвачи, които зареждат гориво у нас, както и редуцирането на транзитните такси, които се заплащат за преминаване през България. Те ще останат около 43 евро, но камионите ще ги плащат само в едната посока, а не и в двете, както е досега.

Папазов коментира и инцидент от по-рано днес на Пристанище Варна. Там за кратко е бил заседнал голям контейнеровозен кораб, който след няколко часа е бил освободен.