Български ученици от Варна откриха нов астероид в орбитата на Земята.

Резултатите станаха ясни вчера, а късно снощи са били потвърдени и от ръководителя на Международната образователна програма за космически изследвания д-р Патрик Милър, съобщи БНР.

Ръководителката на екипа от Националната астрономическа обсерватория с планетариум „Николай Коперник" във Варна - д-р Веселка Радева разказа за изненадващото откритие.

Тя разказа, че от няколко години с ученици работи по международна програма за издирване на астероиди - убийци.

Целта е да се проследяват вече открити астероиди, които са опасни, както и да се проследяват непознати обекти.

В проектите участват два екипа от България - студенти от Шуменския университет и ученици от 3-та Природоматематическа гимназия от Варна.

Радева разказа, че екипите проследяват всички движещи се в близост до Земята обекти и допълни, че чрез специален софтуер се изследват снимки.

Целта е да се открият обектите, заснет на изображението, както и да се определят непознатите обекти и да се проучи орбитата, в която се движат.

Откритият астероид има обозначението 2010 МR4, съобщи още Радева.

„За нас беше голяма радост, защото в рамките на тази наблюдателна кампания имаше много малко открития, а някои от наблюденията бяха много тежки и имаше трудни за обработване полета", посочи Веселка Радева.

В екипите са участвали учениците Цанко Йорданов от 3-та Природоматематическа гимназия и Борислав Неделчев от математическата гимназия във Варна.

Радева подчерта, че чрез това обучение учениците се приобщават към една от най-интересните науки - астрономията, като се научават да работят с уреди и изображения напълно отговорно.

Края на юли и началото на август се организират наблюдателни експедиции до националната астрономическа обсерватория в Рожен, посочи още ръководителката на екипа.

"Колкото по-бързо се уточни точната орбита на астероидите, толкова по-скоро те ще могат да бъдат наречени с български имена", посочи още тя и допълни, че проучването на астероида ще продължи и в обсерваторията в Рожен.