МиГ-23 Спасете авиобаза “Доброславци”. Такъв призив отправят техници от авиобазата в писмо до news.bg.

В него те изразяват своята сериозна загриженост във връзка с решението на Министерството на отбраната и Генералният щаб на БА за закриването на авиобаза ,,Доброславци” и съдбата на самолета МиГ-23.

В изпълнение на антибългарския план ,,2004” за реформа в Българската армия, се казва в писмото, предстои закриването на авиобазата в Доброславци - последният останал страж на родните небесни простори. Авиобазата в покрайнините на столицата трябваше да спре летателна дейност още през есента на 2001г., но политическата обстановка тогава и невъзможността на прехвалената авиобаза ,,натовски тип” в Граф Игнатиево да се справи с носенето на бойното дежурство, наложи продължаването на живота на авиобазата и удължаването на ресурса на самолетите МиГ-23МЛД.

В писмото се уточнява, че това удължаване на ресурса не е струвало и стотинка на българския данакоплатец и е осъществено единствено от инженерно-техническия състав на авиобазата. По процедурата за удължаване са минали шест бойни МиГ-23МЛД и два учебно-бойни МиГ-23УБ. Освен това авиобaзата разполага и с два МиГ-23МФ, които могат да се вкарат в строя със символични средства и още два МиГ-23МЛД, на които също може да се удължи ресурса.

Това обаче не пречи на военното и цивилното раководство на армията, заявяват групата техници, да закрие авиобазата. В момента самолетът МиГ-23 е единственият изтребител, който може да осъществява охрана на Българското въздушно пространство. Алтернативата е модернизираният МиГ-29, който обаче няма да влезе в строя до 3 - 4 години. МиГ-21 БИС, който раководството на ВВС лансира, е един безкрайно остарял морално самолет. Неговите бойни възможности са трикратно по-малки от тези на МиГ-23МЛД.

В края на писмото се уточнява, че авиобаза ,,Доброславци” може да осигури 10-12 изправни МиГ-23, на практика без никакви вложени за това средства. Цитира се едно изключително подробно изследване на системата за ПВО на нашата страна, проведено от експерти на Комитета за ПВО на НАТО, съвместно с български представители през 2000г., което доказа, че ако дежурни изтребители се подържат на едно летище в центара на страната, те няма да са в състояние да реагират на време, за да защитят обектите в западната или източната част на България.

Въпросът с бойното дежурство и контрола на режима на полетите на гражданските самолети стана особено актуален след терористичните актове в Ню Йорк на 11 септември 2001г. Нека си спомним как преди време вертолет - нарушител прелетя безпрепятствено над АЕЦ ,,Козлодуй”. Следващият път може подобна случка да не е толкова безобидна.

Не е ли време да се поиска сметка на хората, които разрушиха Българската военна авиация - най-старата в света?!