Образователното министерство е готово с проектозакона за предучилищно и училищно образование.
Той бе представен от просветния министър Сергей Игнатов в присъствието на учители и директори на училища, участвали в неговото изработване.
Министър Игнатов подчерта, че този проект е един ангажимент, поет преди три години и сега поема по пътя на съгласувателната процедура, за да тръгне към Министерски съвет, а от там към парламента.
„Този проект е изключително добър, защото българското училище ще стане по-гъвкаво и по-автономно. Ще засилим и гражданския контрол, заяви министърът и добави, че българските деца ще получат възможност за по-голямо индивидуално развитие.
В новия закон е описана новата образователна структура.
Предучилищното образование е за децата от 3 до 7 години включително. Четиригодишните деца задължително ще посещават детска градина от 2016 - 2017 година.
Дава се право на децата на две годишна възраст да ходят на детска градина поясни, заместничката на Игнатов - Милен Дамянова.
Тя представи основните нови моменти и по отношение на училищното образование Децата ще влизат в първи клас на 7 години или от 6, но по решение на родителите. Началото на учебната година остава на 15 септември.
Запазва се и досегашното разграничаване на отделните училища - на държавни, общински и частни.
В зависимост от степента на образование освен начални и основни училища и гимназии се предвижда създаването на обединени училища от първи до 10 клас.
Основното образование е от I до VII клас, с начален етап от 1 до 4 включително и прогимназиален етап от 5 до 7 включително.
Според етапа или степента на образованието училищата са начални (I-IV клас); основни ( I -VII клас); гимназии (VII-XII клас); обединени ( I-X Клас) и средни ( I-XII клас).
Според съдържанието на подготовката на гимназиите са профилирани и професионални.
Едни от новите моменти в този законопроект е поставянето на образованието от гледна точка на развитието на компетентност с цел повишаване грамотността и пригодността към пазара на труда; предефиниране на видовете училищна подготовка; автономия на училищата при разработване на учебни програми; неформално обучение и информално обучение.
Въвежда се и нов подход за оценка на учениците - качествени оценки за учениците от първи до трети клас; без повтаряне на класа до 4 клас; оценка на индивидуалните постижения на всеки ученик.
Специалистите от образователното министерство са допуснали и условно преминаване, но само за ученици от 5 клас да продължат в 6-и, ако имат оценка слаб 2 по един предмет. Необходимо условие е по всички останали предмети да имат минимум 4.
Според Дамянова това ще окаже влияние върху мотивацията на учениците.
Основен нов момент в закона е, че ще може да се одобряват неограничен брой учебници и учителите ще имат право на избор.
Финансирането на частните детски градини и училищата от 2013-2014 г ще става по съпоставим подход с този на общинските училища и детски градини, съгласно временните разходни стандарти, които ще се получават от съответната община на чиято територия се намират.
Тези стандарти ще бъдат определени с акт на Министерски съвет. Допълнителните средства, предвидени за такова финансиране са 10 млн. лв.
От министерството поясниха, че са предвидени строги правила за отчетност.
Контролът ще се осъществява от общината, от финансово-контролните органи, като общи правомощия за финансов контрол ще има и министърът на образованието.
Частните детски градини и училищата ще могат да събират допълнителни такси за разходи за дейности, които не се финансират от стандарта.
Предвижда се създаването на обществен съвет, който ще представлява орган за развитие на детската градина и училището и за граждански контрол на управлението им, с участието на общината, родителите, представители на бизнеса (за професионалните гимназии).
Учениците ще имат право на съвещателен глас.
Управлението на качеството ще се осъществява от вътрешна система за управление на качеството и национален инспекторат по образование.
dachi
на 20.02.2012 в 22:32:09 #14Чрез този закон гербаджиите си подготвят достойна смяна- от олигофренчета двойкаджии.Вижда се че образованието не е на почит в партията ГЕРБ.Най добре е който завърши средно образование с повече двойки директно да го правят я премиер, я президент, я депутат,я министър.Така ще се продължи традицията-тъпи и необразовани, но верни гербаджии.
Baj Ivan
на 15.02.2012 в 00:14:17 #13Хайде Нюза, не ни разсейвайте с научно-популярни писания.
Baj Ivan
на 14.02.2012 в 23:56:38 #12А бе къде са ДуПеСе-тата, Няма ли вече хидрообекти за консултиране?! Папкат хонорарчеата и се спотайват около барбекюто. А Бай Хасан и челяд духат таратора.
tomitomi77
на 14.02.2012 в 21:17:36 #11ВИЖТЕ ВАНАТА В КОЯТО СЕ УДАВИ УИТНИ ХюСТЪН www.mexbow.com
суяк
на 14.02.2012 в 20:12:57 #10Целта на българското средно "образование" е генериране на дебили,лумпени,неквалифицирани бачкатори,обслужващ персонал и проститутки. Досега все предните правителства бяха виновни,а сега?
sandiu
на 14.02.2012 в 17:54:37 #9Изключително слаб закон!! Поредната дивотия сътворена от некадърното протеже Милена Дамянова. Не може една женица ,която никога не е работила в учлище да пише закон за образованието.Цялата тази простотия трябва да се зачеркне и да се върне закона от старото време.Трябва само да се актуализират учебните планове и програми. Трябва задължителна матура по математика.Сега нашето училище произвежда брак.Всички ученици избират матура по история или география.Математика няма.Всичко иска да става психолог,политолог,социолог,египтолог...и пр лаладжии.Затова няма кандидати за инженерни науки.Няма ли инженери - няма икономика.Няма нищо. Остава само простотията на Милена Дамянова. Хората произвеждат високи технологии ,а ние произвеждаме "специалисти" които да сменят чаршафите на чужденците по нашето черноморие. Какъв специалист ще стане като държи матура по история и геогарфия?? Знае столицата на Буркина Фасо - страхотно.Знае за баба Илийца - гениално. Но...не може да раздели на две магарета сламата.Ето такива кадри бълва нашето училище.
Св
на 14.02.2012 в 17:27:03 #8Тъй като се замисля - щом ВИШУТУ е гарантирано, а то дефакто е гарантирано за всеки мързеливец и дебил, който знае да преписва и има достатъчно пари. Тъй, че що пък за вишистите да може, пък за пъролаците да не може!?
tomitomi77
на 14.02.2012 в 16:48:47 #7ГОЛЯМ ПОЖАР ИЗБУХНА В АПАРТАМЕНТ В БЛАГОЕВГРАД www.mexbow.com ИМА ПОСТРАДАЛА ЖЕНА
Добри Божилов
на 14.02.2012 в 15:57:23 #6Настоящият просветен министър седи в стола на Иван Вазов, Петко Славейков, Иван Шишманов, Александър Цанков... Да бе, хора, същият е стола... И за срам и позор, този министър е пълна катастрофа за образованието. Идеята децата да тръгват на училище от 4 годишна възраст и на детска градина от 2 (!) граничи с лудост. Лудост е дори настоящата система да 2 предучилищни групи, което предполага, че едно дете е първолак практически 3 поредни години. Един път втори подготвителен, един път първи, и накрая първолак. А концепцията за детски градини от 2 години е на човек, който не е виждал 2 годишно дете. Този министър ПРОСТО Е ЛУД. Дейността му в образованието е поредният налудничав експеримент - както със самото образование, така и с тези дето са в него - децата. Като гражданин и избирател, издигам каузата за незабавно уволнение на министъра на просветата. Бих добавил и за премахване на портрета му от стената, дето ще е редом с Вазов и Славейков...
garincha
на 14.02.2012 в 13:41:36 #56.milena_82 | 14.02.2012 13:25 Това ,което сега се учи в 7-и клас,след година-две може да се окаже в учебниците на петокласниците! Тези деца ги направихме вундеркинчета! ============================== 1. Това, което сега се учи в 8-и клас преди 1989 с е учело в 5-и и 6-и. Онова. което се е учело в горните класове тогава сега просто изобщо не се учи. От това, което се преподава, почти нищо не се научава и масово се пишат измислени шестици без никаква стойност. Нивото е паднало драстично за последните 20 години. 2. Не спирам да се изумявам, всеки път когато виждам такива изцепки. Лошо ли е децата да знаят нещо? Нали това е функцията на образованието - да възпита хора подготвени да разбират света около тях; светът, в който живеем в момента е много сложен, това, което се преподава в момента в училище е много много далеч от това, което един човек от 21-и век трябва да притежава като знания, технически умения и разбиране за света около него. И университетското образование в сегашната си форма не стига. Как точно ще почнем да произвеждаме такива хора ако орежем програмата още повече?
venziko
на 14.02.2012 в 13:35:08 #4За повече инфо. по темата виж в http://venziko.blog.bg/biznes/2012/02/14/parite-i-duhovnite-cennosti-ot-mihail-hazin.901282
milena_82
на 14.02.2012 в 13:25:03 #3Това ,което сега се учи в 7-и клас,след година-две може да се окаже в учебниците на петокласниците! Тези деца ги направихме вундеркинчета!
orhideq
на 14.02.2012 в 12:13:27 #212 клас е губене на време - ГОСПОДИН МИНИСТЪР.Помислете за обучение до 11 КЛАС.
7667
на 14.02.2012 в 11:32:26 #1Айде всички с дипломи за ВИШУ! Няма значение знаем ли, не знаем ли! Този закон е поредната стъпка към пълното съсипване на българското образование, на народа, а оттам и държавата! Пази Боже след 20 години, когато тези неграмотници трябва да управляват страната. Сегашното цвете ще ни се стори!