Образователното министерство е готово с проектозакона за предучилищно и училищно образование.
Той бе представен от просветния министър Сергей Игнатов в присъствието на учители и директори на училища, участвали в неговото изработване.

Министър Игнатов подчерта, че този проект е един ангажимент, поет преди три години и сега поема по пътя на съгласувателната процедура, за да тръгне към Министерски съвет, а от там към парламента.

„Този проект е изключително добър, защото българското училище ще стане по-гъвкаво и по-автономно. Ще засилим и гражданския контрол, заяви министърът и добави, че българските деца ще получат възможност за по-голямо индивидуално развитие.

В новия закон е описана новата образователна структура.

Предучилищното образование е за децата от 3 до 7 години включително. Четиригодишните деца задължително ще посещават детска градина от 2016 - 2017 година.

Дава се право на децата на две годишна възраст да ходят на детска градина поясни, заместничката на Игнатов - Милен Дамянова.

Тя представи основните нови моменти и по отношение на училищното образование Децата ще влизат в първи клас на 7 години или от 6, но по решение на родителите. Началото на учебната година остава на 15 септември.

Запазва се и досегашното разграничаване на отделните училища - на държавни, общински и частни.

В зависимост от степента на образование освен начални и основни училища и гимназии се предвижда създаването на обединени училища от първи до 10 клас.

Основното образование е от I до VII клас, с начален етап от 1 до 4 включително и прогимназиален етап от 5 до 7 включително.

Според етапа или степента на образованието училищата са начални (I-IV клас); основни ( I -VII клас); гимназии (VII-XII клас); обединени ( I-X Клас) и средни ( I-XII клас).

Според съдържанието на подготовката на гимназиите са профилирани и професионални.

Едни от новите моменти в този законопроект е поставянето на образованието от гледна точка на развитието на компетентност с цел повишаване грамотността и пригодността към пазара на труда; предефиниране на видовете училищна подготовка; автономия на училищата при разработване на учебни програми; неформално обучение и информално обучение.

Въвежда се и нов подход за оценка на учениците - качествени оценки за учениците от първи до трети клас; без повтаряне на класа до 4 клас; оценка на индивидуалните постижения на всеки ученик.

Специалистите от образователното министерство са допуснали и условно преминаване, но само за ученици от 5 клас да продължат в 6-и, ако имат оценка слаб 2 по един предмет. Необходимо условие е по всички останали предмети да имат минимум 4.
Според Дамянова това ще окаже влияние върху мотивацията на учениците.

Основен нов момент в закона е, че ще може да се одобряват неограничен брой учебници и учителите ще имат право на избор.

Финансирането на частните детски градини и училищата от 2013-2014 г ще става по съпоставим подход с този на общинските училища и детски градини, съгласно временните разходни стандарти, които ще се получават от съответната община на чиято територия се намират.

Тези стандарти ще бъдат определени с акт на Министерски съвет. Допълнителните средства, предвидени за такова финансиране са 10 млн. лв.

От министерството поясниха, че са предвидени строги правила за отчетност.
Контролът ще се осъществява от общината, от финансово-контролните органи, като общи правомощия за финансов контрол ще има и министърът на образованието.

Частните детски градини и училищата ще могат да събират допълнителни такси за разходи за дейности, които не се финансират от стандарта.

Предвижда се създаването на обществен съвет, който ще представлява орган за развитие на детската градина и училището и за граждански контрол на управлението им, с участието на общината, родителите, представители на бизнеса (за професионалните гимназии).
Учениците ще имат право на съвещателен глас.

Управлението на качеството ще се осъществява от вътрешна система за управление на качеството и национален инспекторат по образование.