Актьорът Ивайло Христов, който беше удостоен с приза "Аскеер" за водеща мъжка роля, отказа да приеме отличието в знак на протест срещу отношението към културата и духовността в държавата.
Тържествената церемония по връчването на ежегодните театрални награди на Академия „Аскеер" се състоя тази вечер в театър „Българска армия".
Ивайло Христов благодари за наградата, след което отказа да я приеме от Илка Зафирова, която трябваше да я връчи. Той сподели огорчението си това, че българската култура и духовността са натикани „в най-гадния ъгъл на задния двор" на държавата.
Откровението му беше посрещнато с аплодисменти от залата.
Академия „Аскеер" го отличи в категорията за водеща мъжка роля за ролята на Коулмън Конър в „Самотният Запад" от Мартин Макдона в Театър 199 „Валентин Стойчев". Постановката е на Владимир Люцканов.
Голямата награда за цялостен принос към театралното изкуство беше присъдена на проф. Надежда Сейкова за работата й като театрален педагог и режисьор.
За най-добро представление беше обявен спектакълът „Ромео и Жулиета" на габровския драматичен театър „Рачо Стоянов". Постановката е дело на Петринел Гочев.
Теди Москов беше удостоен със статуетката „Аскеер" за режисура Той получи наградата за постановката на пиесата „Професия Лъжец" от Сергей Кършигоров във варненския куклен театър.
Наградата за съвременна българска драматургия получи Оля Стоянова за „Покана за вечеря", постановка на Тея Сугарева в театър „София".
Призът за водеща женска роля беше присъден на Александра Василева за ролята на Геше Готфрид в „Свобода в Бремен. Госпожа Геше Готфрид" от Райнер Вернер Фасбиндер в постановката на Григор Антонов на сцената на Народния театър „Иван Вазов".
Статуетката за поддържаща женска роля отнесе Ирини Жамбонас за ролята на Ирина в „Заминавам" от Алексей Слаповски, в Малък градски театър „Зад канала". Постановката е дело на Петър Пейков, режисьор е Петър Денчев.
С отличието за поддържаща мъжка роля беше удостоен Валери Йорданов за ролята на Хауи в „Заешка дупка" от Дейвид Линдзи-Абер в Театър 199 „Валентин Стойчев". Ивайло Христов е и постановчик на спектакъла.
Наградата за изгряваща звезда беше спечелена от Бойко Кръстанов за ролята на Гичо във „Възвишение" от Милен Русков в пловдивския драматичен театър „Николай О. Масалитинов". Постановката е на Иван Добчев, който е и автор на драматизацията съвместно с Александър Секулов.
За сценография беше отличена Юлияна Войкова-Найман за „Ромео и Жулиета" на габровския драматичен театър, а за костюмография Елица Георгиева за спектакъла в Камерен театър „Възраждане".
Призът за театрална музика отиде при Петя Диманова за „Канкун" от Жорди Галсеран, във варненския драматичен театър. Постановката е дело на Стилян Петров.
Наградите на Академия „Аскеер" традиционно се връчват на 24 май, вечерта на най-светлия ни празник - празника на българската духовност, словесност и култура и на славянската писменост.
През тази година те се присъждат за 24-и път.
сеирджия
на 25.05.2014 в 15:41:16 #8el viejo | 25.05.2014 12:19 Няма демократична държава в света, която да субсидира артисти и други хора на изкуството, докато са живи! Това правят техни меценати. Държавата помага единствено за издръжка на музеи, съхраняващи за поколенията творби на доказали се и оценени автори! Навярно и ти така мислиш, ама от написаното ти излиза, че някъде в демократичният свят хрантутят хора на изкуството! ----------------------------- Така е, само дето трябва да уточним, че става дума за истинските демокрации, където богатите хора са станали такива с труд, мозък и инициативност (техни, или на техните родители). А не като у нашите "демокрации", където богаташите са тия, които бяха достатъчно дебелооки и безскрупулни "наши хора", които си поделиха ограбеното от народа имущество на Партията-майка. Или мускулести дебили, грабещи със своите силови структури, но пак под покровителството на "нашите хора", гарантиращи им неприкосновеност срещу проценти... За това и "ония там" спонсорират не само наука, техника и технологии, но И в изкуството... Защото имат не само пари, НО И МОЗЪК В ГЛАВАТА ! А нашите наливат пари САМО там, откъдето ще има гювеч. Или там, където им е "хвърлен пъпа", откъдето са се пръкнали, и докъдето им стига акъла. Като Гриша Ганчев, дето напираше да възстановява школите по борба и спортните училища. Демек, създаване на още говеда, които освен да трупат мускули, нищо друго не умеят... Май на нашия "елит" такива хора са им нужни... За такива хора не само "рънътъ прай бурбътъ", но най-вече "бурбътъ прай рънътъ"... За това и не е чудно, че хора като Ален Делон, Челентано или Дъстин Хофман са не само по наши стандарти истински богати. То да бяха само те... (Нека не излизаме от гилдията на актьорите, че ако заговорим и за режисьори, архитекти, музиканти, и т.н, става много обидно и страшно). Докато у нас водещите нормален живот актьори са изключение. И не могат и да си мечтаят за яхтите и дворците по екзотични острови на "ония там". И само по списания могат да гледат какви подаръци са си разменяли Лоурънс Оливие и Елизабет Тейлър... Вярно, мащабите на изкуството - според мащабите на държавата. Ама все пак разликата е непропорционално голяма... Ами такова е дереджето с изкуството у нас, само като видиш кои държат в ръцете си и държавата, и нейните капитали, и ти става ясно... Тотална, изолирана в своите кръгове олигархия (вече и наследствена), грижеща се никой в страни от нея да не изплува... Като във Франция преди Буржоазната революция ... Дали пък не е време и ние да си направим такава ? ... .
velikiat
на 25.05.2014 в 14:32:09 #7от 50 до 200Е е оперния вход по ес, как ли млади хора, студенти без доход ще ги отделят, бош лаф тая, тук поне за 3 Е все още може да изгледаш сносен оперен спектакъл на общински поддържан състав, и хвала тия люде, ни бози произвеждат ни са спряли в изкуство, въпреки пазар дрън дрън
velikiat
на 25.05.2014 в 13:27:13 #6ел вежо, може би описваш публични конструкти, идеално, некой на место бюджета дава пари за издръжка без да се намесва в културна политика, практиката друго сочи, не само се заплаща но и се цензурира т.н. изкуство, а меценати, и направено по мотиви от, или нов поглед на класическа творба е какафония, убито е посланието, и имаш продукт не творчество
el viejo
на 25.05.2014 в 13:19:16 #5velikiat | 25.05.2014 10:19 ---------------------------------------- Няма демократична държава в света, която да субсидира артисти и други хора на изкуството, докато са живи! Това правят техни меценати. Държавата помага единствено за издръжка на музеи, съхраняващи за поколенията творби на доказали се и оценени автори! Навярно и ти така мислиш, ама от написаното ти излиза, че някъде в демократичният свят хрантутят хора на изкуството!
steel
на 25.05.2014 в 11:52:45 #4Eee, bai to6o vi kotkashe, vie mu pliuhte na surata, sega taka leleianata demokracia vi natika v shibania zaden dvor I pak ne vi kefi, a
velikiat
на 25.05.2014 в 11:19:58 #3не съм съгласен с тебе, изкуството е винаги с пари, и е културна и национална политика, в сегашно време българско изкуство е потребно не успешни мениджери като тоя в народния, напримерно, сатирата, липсващите сълзи от смях ....
el viejo
на 25.05.2014 в 11:01:14 #2Ивайло Христов е с автентични Маркс-Енгелс-Ленинскикомунистически възгледи! Държавата да котка артистите! Ха! Ха! Ха! Странно! Този, май, е изперкал!
velikiat
на 25.05.2014 в 09:43:28 #1еваларка, освен артист и личност, и си цени труда, и актьорството обича и на българското изкуство е предан, а смешниците в пир през чума представлението, можеха подобно гражданска позиция да изразят, не холивудските чалъми