Гражданската ни авиация остава без пилоти. За това алармира Асоциацията на българските авиокомпании, която ще постави проблема за решаване на кръгла маса. През следващите 5 години в пенсия ще излязат 57 пилоти, а по медицински причини средногодишно ще отпадат по четирима летци, се посочва в анализ на асоциацията. Затова към 2017 г. ще се почувства рязък недостиг на авиатори. У нас са регистрирани 68 тежки самолета, пише „Стандарт".

Ако броят им не се промени, до 2019 г. авиокомпаниите ще имат нужда от 80 нови пилоти, според анализа на Асоциацията на българските авиокомпании.

За да се реши проблемът, годишно трябва да се обучават по 20 авиатори. Тъй като обучението трае 3 години, то трябва да започне още през септември 2014 г., смятат от асоциацията.

Основният проблем е кой ще плаща подготовката. Общата сума за подготовката на един пилот е 40 000-45 000 евро, като най-скъпа е летателната подготовка за професионален пилот CPL(А) и транспортен пилот ATPL(А). Държавата да поеме 50% от финансирането на обучението, а за останалите 50% да се осигурят за курсистите облекчени кредити, настояват от Асоциацията на българските авиокомпании. 400 000 евро държавно дофинансиране ще са необходими за обучението 20 пилоти годишно.

На кръглата маса, която се организира съвместно с Форума за балкански транспорт и инфраструктура, ще участват представители на министерствата на транспорта и на образованието, депутати от парламентарната комисия по транспорт и други.