Купуваме нови пътнически влакове през 2014 г. с европейско финансиране. Това става възможно, след като министърът на транспорта Ивайло Московски е предложил БДЖ „Пътнически превози" да стане бенефициент по приоритетна ос 5 на Оперативна програма „Транспорт".

„Нашата страна трябва да положи усилия да модернизира и извади от тежката криза своя железопътен транспорт", е казал министър Московски по време на Комитета за наблюдение на европейската програма. По думите му един от механизмите за модернизация на БДЖ е закупуването на нов подвижен състав, което може да стане чрез структурните фондове на ЕС.

„Заедно с инвестициите в железопътната инфраструктура, купуването на нови влакове ще даде съвсем нов европейско облик на българската железница", коментира Московски.

Компанията започва подготвителни действия, за да може в началото на следващия програмен период 2014-2020 да проведе тръжната процедура за купуване на нови влакове. „Надявам се сроковете да бъдат съкратени и БДЖ да успее да направи търговете още следващата година", е заявил още министър Московски.

Представителите на Европейската комисия са подкрепили българското предложение за включване на БДЖ „Пътнически превози" като бенефициент на програмата. „Ще дадем възможност на компанията да се възползва от европейското финансиране и да се превърне в модерна и работеща структура", каза Йорон Ван Ол от дирекция „Регионална политика" на Еврокомисията. По думите му този проект ще стабилизира БДЖ.

Екипът на министерството работи усилено през последните месеци за проучване на възможностите за получаване на европейско финансиране за нов подвижен състав. Проведени са срещи с експерти от инициативата Jaspers, които са дали препоръки и са изразили готовност за дългосрочна техническа помощ на министерството.

По време на Комитета за наблюдение е било решено да започне и строежът на столичното метро от Младост 1 до Бизнес парка. "Това става възможно благодарение на спестените средства от проведени тръжни процедури", е уточнил министър Московски.

По думите му до сега са спестени около 55 млн. евро, които могат да бъдат инвестирани в новата линия. Отсечката ще има 3 станции, дължината й е около 2,8 км и ще бъде изградена до края на програмния период, допълнил министърът.

От „Метрополитен" ЕАД съобщават, че вече са във финална фаза по изграждането на отсечката от Обеля до бул. Черни връх, а пуснатата в експлоатациия линия между кв. Младост и Цариградско шосе надхвърля прогнозите за превозени пътници.

„През последния месец са били доставени и първите 2 метровлака, които бяха закупени със средства от програмата, като предстои останалите да бъдат поетапно приемани", е информирал инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен".