Не без известни резерви депутатите приеха на първо четене ЗИД на Закона за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112, внесен от левицата.

"За" бяха 136, 20 гласуваха "въздържал се". Целта на промените е да се осигури достъпът до тел. 112 на хората в неравностойно положение, предимно хора с увреждания на слуха и говора или приблизително около 160 000 български граждани.

Според бившия заместник-министър на вътрешните работи и депутат от ГЕРБ Веселин Вучков системата 112 не е готова за подаване на SMS сигнали. Според него има други технически възможности хора с увреждания на слуха и говора да подават текстови сигнали до спешния номер. Оказва се, че и МЗ е против този метод на подаване на сигнал до тел. 112, предвидени в закона.

Даниела Дариткова коментира, че 3 152 подписа на служители от Спешна помощ са събрани срещу промените в Закона. Притесненията не медиците е, че ако така се подава сигнал, екипите на Спешна помощ може да се забавят, докато стигнат до пострадалия. Ще се затрудни уточняването кой екип да се яви на спешното повикване , кой ще бъде изпратен от този SMS , дали екипите на Спешна помощ, на пожарната или на МВР, опасява се депутатката от ГЕРБ.

Освен това, според Дариткова, има много населени места, където обхватът на мобилните оператори не е достатъчно добър. Друго притеснение е, че с SMS повикването ще се възползват не само хората с увреждания с говора и слуха и така ще се натовари системата.

Вносителите от БСП обясниха, че ще се ползват технологиите на iPad и iPhone, които имат GPS система, която ще отсява фалшивите от истинските сигнали.

Законът за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 е приет през 2008 г. и изменен през 2009 г. С него се осигурява на гражданите, намиращи се на територията на България, непрекъснат, бърз и безплатен достъп до службите за спешно реагиране за получаване на помощ при спешни случаи с цел защита на живота, здравето, сигурността и имуществото им. Тази възможност може да се осъществи чрез гласови разговори на телефон 112 от всички оператори на телефонни услуги в страната.

Възможността за използването на тази услуга само чрез гласови съобщения поставя в неравностойно положение някои категории хора с увреждания на слуха и говора. В невъзможност да ползват тази връзка са и граждани, които са изпаднали във внезапна криза и са изгубили способността да говорят. В някои случаи, когато е застрашен животът на граждани, е неблагоразумно да се водят телефонни разговори. Тези неудобства може да се избегнат, ако Националната система за спешни повиквания се разшири и се даде възможност да се комуникира с ЕЕН 112 чрез кратки текстови съобщения (SMS).

При невъзможност тези допълнителни съобщения да бъдат обработвани от наличния персонал в шестте центъра за приемане на спешни повиквания към ЕЕН 112 тази промяна ще изисква допълнителни финансови средства в размер на около 300 000 лв. годишно. В същото време въвеждането на това допълнение ще помогне за спасяването на живота и здравето на много български граждани.