Нови учебници с подобрено съдържание може да има само след приемането на новия Закон за предучилищното и училищно образование.
„На първо място е законът, с който се въвеждат новите стандарти и едва тогава новите учебници", обясни на брифинг министърът на образованието проф. Тодор Танев и призна, че наистина има големи недоразумения по отношение на учебниците.
Най-често за такива недоразумения сигнализират родителите, стана ясно още от думите му. „Министерство на образованието и науката не може да настоява за друго съдържание", отсече обаче проф. Танев и обясни, че образователното ведомство може единствено да организира процеса за евентуална промяна на учебниците.
Въпреки това от МОН вече са потърсили съдействие от Българската академия на науките (БАН) и от Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски". „Отговор получихме само от Историческия факултет, с който ни обясниха, че историята подлежи на тълкуване и авторите на учебниците преценяват съдържанието", разказа образователният министър.
По темата за обърканото и понякога остаряло съдържание на учебниците проф. Танев подчерта, че въпросът за учебниците е важен, но по-важен е въпросът за учителя. „Един учител може и без учебници", отсече министърът и призна, че самият той е имал такъв учител по история.
Според проф. Танев учителят е важният и той трябва да е свободен, за да може да преценява по кои учебници да работи и каква информация да дава на учениците. „Иначе да се образоваме самостоятелно по учебници", загатна министър Танев. Все пак обаче се закани: „Ние ще се отървем от сегашните учебници".
За промяна на финансирането на университети, настоя още министърът на образованието. „Финансирането трябва да е за качество", заяви проф. Тодор Танев и добави, че университети трябва да започнат да издават не колкото се може повече дипломи като бройка, а да издават колкото се може повече качествени дипломи.
Само с промяна на финансирането на висшите учебни заведения ще се спрат и фалшивите дипломи, убеден е министърът. „Въпросът за фалшивите дипломи излага България", призна още той, но добави, че купуване на дипломи винаги е съществувало, ще продължава да съществува и няма как да се спре на 100%.
От МОН се захващат да облекчават и административните си услуги. Облекчава се и процедурата за издаване на удостоверение за признаване на придобита у нас нерегламентирана професионална квалификация, с което се дава възможност тя да се прилага в друга страна на Европейския съюз.
За да бъде възможно това министърът на образованието подписа на церемония днес споразумение с Националния център за информация и документация.
До сега за издаването на подобно удостоверение е било необходимо съдействието и на двете институции. С подписаното споразумение желаещият да практикува професията си в друга държава вече ще може да се обърне или към МОН, или към въпросния център, като дори има възможността да го направи по електронен път.
Олаф БГ
на 20.04.2015 в 17:36:46 #1Е така де. Те вземат 40-50 милиона, а ние ще учим без учебници. Браво. Освен това умението да учиш по учебник се учи. Като няма учебник, как ще го придобият децата? По записки, в 3-4-5 клас, когато още се учат как се пише въобще? Нали това ти обясняваха хората, че този начин, по записки без учебници ги отращава. Да не бъркаме нещата,защото в училище не се учи наука, а как да се учи наука. И защо Петър Берон е напсал буквар, като може и без буквар. Върна ни в 16 век ....