В Националната Художествена Галерия се състоя официалната премиера на дебютния роман на изкуствоведа Десислава Димова.

На събитие присъстваха отбрани интелектуалци, сред които проф. Ивайло Знеполски, председател на журито на конкурс "Развитие", в рамките на който излиза романът, както и редакторът на изданието Георги Господинов.

Именно той представи "Портрет на художника като млада", определяйки произведението на Димова като роман за следобедите, роман-инсталация, едно изключително приятно четиво, което не натоварва с излишна преупотреба на висок художествен стил.
Това се забелязва още от първите редове на книгата, с които и започна четенето си Господинов:

"Обичам следобедите. Може би защото ставам в 11 и докато си изпия кафето и взема душ, проверя имейлите и се гримирам, денят започва към един и половина - два.
Всъщност следобедът е моята сутрин, която вероятно означава, че обичам сутрините, а не следобедите. Т.е. обичам следобеда като сутрин, нощта като вечер, а сутринта като нощ..."

Господинов припомни казаното от Джон Фаулс, че "единствената тема на съвременния роман, е това колко е трудно да се напише съвременен роман".
Перифразирайки тази мисъл, той коментира, че текстът на Димова засяга това, "колко е трудно да се напише роман, за това - колко е трудно да се направи шедьовър".

Откъси от книгата прочетоха и Светлана Куюмджиева, куратор на галерията на СИБанк и редакторът от в-к "Култура" Светла Петкова.

Специално за премиерата от хранилището на НХГ бе изваден автопортрет на Елисавета Консулова-Вазова, която е сред главните героини на романа.

Още за книгата:

Елисавета Консулова-Вазова е една от първите жени художници в България. Твори в началото на 20 век и е сред представителите на българския импресионизъм. В романа на Десислава Димова тя се превръща в прототип на съвременна художничка от 21 век, която заменя импресионистичните търсения с живопис от маркова козметика.

Образите, които съпътстват приключенията на героинята, са репродуцирани в началото на книгата като въведение и разказват една паралелна история за свeта на въображението на съвременния художник.

Не е нужно да познаваш специално съвременното изкуство или да си много навътре в интригите и междуособиците от родния художествен живот за да харесаш този роман. Достатъчно е да изпитваш поне малко вълнение от класическата живопис, да имаш отворени сетива за съвременните капризи на изкуството и малко съпричастност към женската суета.

И нищо да не разбираш от изкуство, срещата със съвременната Елисавета е ориентир в суматохата от философии, революции, канони, фетиши и образи наследени от модернизма на 20 век.

„Как се събират заедно Дюшан, Бойс и Елисавета Консулова-Вазова, още Парис Хилтън, Шипка 6, остаряването...
Възможен ли е шедьовърът тук и сега... Какво става, ако нарисуваш портрета на Дориан Грей с крем против бръчки..
В тази книга има стил, ирония, вкус и най-сетне героите си говорят стряскащо живо, нормално, свежо. Един различен дебют. Откровен до ръба на скандала и учудващо невинен. Роман-инсталация."
Георги Господинов

"Портрет на художника като млада" е първият роман на изкуствоведа Десислава Димова. Той се издава като номиниран за наградата на Фондация "Развитие 21".

Десислава Димова живее в Брюксел. Работи в областта на съвременното изкуство като куратор и критик. Завършила е изкуствознание в НХА, специализирала е философия в Мидълсекс, Лондон и е докторант по съвременно изкуство към БАН.