От години профилът на длъжника е мъж. Той е улегнал, около 50-годишен, живеещ в големите градове - София, Пловдив, Варна, Русе. Той е с добро образование, добри позиции, в миналото е имал дори добър бизнес. Впоследствие обаче е надценил възможностите за бъдещето и сега му е трудно да излезе от кризата. Тази характеристика на съвременния длъжник на пресконференция от Асоциацията на колекторските агенции в България.

Друг профил, който напоследък се формира, е този на младите хора между 20-30 години. От Асоциацията обясниха, че на тази възраст  морето е до колене, хората искат да постигнат по-добър стандарт на живот, но не могат да правят добра преценка и след това си патят.

Тази тенденция е свързана с общото ниско ниво на финансова грамотност. Добре е да се обяснява на младите хора, да има инициативи - как да управляват личните си финанси. Ако вземете 5-6 кредита на 25-26 години - носи лоши последици за дълго време, коментират от Асоциацията на колекторските агенции.

От Асоциацията на колекторските агенции очакват събираемостта да остане на стабилни нива. Те имат притеснения за есенните месеци - винаги по време на избори и политически вълнения хората се разсейват и сметките остават на заден план. Тогава може да има влошаване на събираемостта, обясняват притесненията си от асоциацията.

Надяват се доверието на бизнеса към услугите на колекторските фирми да продължи.

Оказва се, че все по-малко са хората, които изпадат в неплатежоспособност поради неочаквани взимания. Най-често това става поради невнимание или недобросъвестност.

Кредитните карти са много любим продукт и на кредиторите, и на клиентите. Те са много гъвкави, но трябва да се внимава и да се ползват разумно, съветват от колекторските агенции.

На над 983 млн. лева възлизат възложените на колекторски агенции дългове на физически лица през първото полугодие на 2015 година. За сравнение за същия период на миналата година са били 820 млн. лева. Това става ясно от проучване, направено за Асоциацията на колекторските агенции в България.

Основните изводи, до които се стига в проучването са, че телекомите са най-активните ползватели на услуги по събиране на вземания. Намалява обемът на необслужваните бързи кредити, възлагани на колекторски агенции. Отчитат се ръст на продажбите на дългове. Друг извод, до който са достигнали от колекторските агенции, е че значително се увеличава и обемът на възложените междуфирмени вземания.

От Асоциацията на колекторските агенции обясняват сериозния дял на задълженията към телекомите с факта, че все повече хора имат достъп до услугите на телекомите. На практика всички компании в бранша работели в една или друга степен с телекомите, които в последните месеци все повече търсят съдействие от колекторски агенции. Това донякъде се дължало и на засилената конкуренция в телекомния бранш и появяването на нов агресивен играч, който е склонен да предлага по-ниски цени.

Сметките за телефон са едни от последните, за които мислят потребителите при разплащането си.

Възложените дългове от телеком оператори за първите шест месеца на 2015 г. са 432 млн. лв., спрямо 146 млн. лв. за същия период през изминалата година. Техният обем вече формира 44% от обработвания от колекторския бизнес портфейл (при 18% през 2014 г.). Намалява и средният размер на едно вземане, обработвано от колекторски агенции - при 491 лв. през 2014 г., сега той е 487 лв.

С два процентни пункта по-нисък е делът на забавените плащания по банкови продукти - 42% от всички, обработвани от колекторски агенции (при 35% през изминалата година). Фокусът при банките през последната година се измества в посока по-активно кредитиране и естествено те започват да ползват повече външни услуги по събиране, коментират от колекторските агенции. Всички други категории необслужвани вземания са с тежест от под 10% от общия обем, като най-значително за пазара е неочакваното намаление на задълженията от небанкови финансиращи институции.

Значително нарастване е отчетено в обема продаден дълг, регистриран през първото полугодие на 2015 година - 149 млн. лв. при 34 млн. лв. за същия период на 2014 г.

От асоциацията отчитат и троен ръст за година в обема на междуфирмени вземания, възлагани на колектори. Над 62 млн. лева са прехвърлени към колекторски агенции през първото тримесечие на настоящата година при по-малко от 20 млн. лева за същия период на 2014 г.