Газовите бутилки и цистерните остават без контрол за безопасност.
За това алармира източник на news.bg от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор, пожелал анонимност.

За какво става въпрос? През 2010 година влиза в сила директива на Европейския парламент и Съвета на Европа относно транспортируемото оборудване под налягане - цистерни, газови бутилки и други.
Тази директива променя съществено процедурата по нотификация на фирмите, които се занимават с оценяване на съответствието на съоръженията под налягане.

Съгласно директивата страните-членки трябва да въведат разпоредбите в нея в националното си законодателство до 30 юни 2011 година. Това обаче не е направено, а Законът за изпълнение и допълнение на Закона за техническите изисквания към продуктите събира прах.

Това забавяне създава редица пречки за фирмите, занимаващи се с технически надзор по съоръженията под налягане.

В момента, по думите на нашия събеседник, председателят на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор вместо да подготви промяна в нормативната база, издава заповеди до всички лицензирани фирми, с които преустановява дейността по законно издадените им лицензи.

Безхаберието на служителите от компетентните органи по прилагане на директивата увеличава риска от неефективен контрол за безопасността на газовите бутилки и цистерните. Създава се сериозна предпоставка да се използват съоръжения, неотговарящи на изискванията за безопасност, което застрашава живота на хората.

От пропуска на управляващите да въведат директивата следва, че ако отидем да си заредим газова бутилка и се окаже, че е минал срокът й на периодичния преглед за безопасност, то тази бутилка или трябва да се изхвърли, или да търсим орган, извън България, за да й направи необходимия преглед.

Същото се отнася и до цистерните за превоз на пропан-бутан. Само че има скрита изгода при цистерните, уточнява източникът ни.

Техническият преглед за безопасността на една цистерна важи 3 години. Избрани фирми, занимаващи се с превоз на опасни вещества, предварително са уведомени, че трябва да минат технически преглед на цистерните си най-късно до 30 юни тази година.

По този начин само техните цистерни законно могат да превозват товари, а другите фирми са изтласкани от пазара.

Сигналът за това е изпратен до премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков.

Председателят на от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор Ангел Ангелов призна, че действително в момента няма компетентно лице, което да извършва техническите прегледи, но това по-скоро се отнася за автоцистерните и жп цистерните, а не толкова за газовите бутилки.

Той призна и че действително има забавяне в транспонирането на Директивата в родното законодателство и от това забавяни идват известни затруднения.

Ангелов бе категоричен, че разрешаването на проблема и въвеждането на директивата у нас зависи изцяло от транспортното министерство. От октомври 2010 година той непрекъснато предупреждавал ведомството, че се бавим за въвеждането на директивата и ще имаме проблеми от това.

Нотивикацията на фирмите е сложен процес, обясни още шефът на от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор.

Поне няколко месеца отнема, за да се минат процедурите по нотификация и за да започне дадена фирма да осъществява дейността си спрямо новите правила.

Сериозен е проблемът, но ние няма какво да направим, обясни Ангелов.

Работна група в министерство на транспорта е трябвало да бъда готова с новата нормативна уредба до 31 май 2011 година, но това така и не се е случило.

Ангелов обясни още, че и други европейски страни са се забавили с въвеждането на директивата. Едва една трета от страните - членки са я въвели. Румъния също е въвела директивата, а до преди седмица и в Гърция не е била въведена.

Ангелов все пак успокоява, че проблемът не е непоправим и родните фирми могат да осъществят технически преглед на цистерните си в други страни. По думите му и преди български фирми са предпочитали цистерните им да преминават този преглед в чужбина.

Ангелов категорично отрече политически заговор в това забавяне с цел да се даде преимущество на пазара на фирми, близки до ГЕРБ.