Повече от една четвърт от кожата на хората на средна възраст може вече да е направила първите стъпки към рак. Това предполага изследване, цитирано от Би Би Си.

Анализи на проби от хора на възраст от 55 до 73 години показали повече от 100 мутации на ДНК, свързани с рак на всеки един 1 кв. см кожа.

Екипът от институт, близо до Кеймбридж, споделя, че резултатите били „изненадващи". Експертите твърдят, че превенцията е най-добрата защита срещу уврежданията от слънцето. Ракът на кожата е един от най-разпространите видове.

Ултравиолетовата радиация от слънчевата светлина бомбардира нашата кожа и я трансформира от здрава към ракова тъкан.

Много от мутациите, които достигат кулминация при рака на кожата, вече са известни, но научният екип иска да знае кога за пръв път те започват да се появяват. Изследователите анализирали повърхностна кожа, която била премахната от клепачите на четирима пациенти. След това те навлезли дълбоко ДНК-то на кожата, за да открият най-първите стъпки по пътя към рака.

Ръководителят на генетиците, изследващи рака от института, заяви, че най-изненадващото нещо били данните, че от една четвърт до една трета от клетките имат тези канцерогенни мутации. Това било много повече отколкото са очаквали учените, но тези клетки функционирали нормално.

Въпреки това те могат да претърпят повече мутации, за да прераснат в тумор. Никой обаче не може да е сигурен точно колко ще са те. Резултатите са публикувани в списание „Science" и показват някои малки промени в мутиращите клетки. Те растели много по-бързо от останалите клетки на кожата.

Специалистите казват, че превенцията е най-добрата защита: носене на предпазващи дрехи, сянката и избиране на слънцезащитен продукт с SPF май-малко 30.