Откривайки годишната конференция „Стратегическа инфраструктура - България 2012" в хотел „Шератон" президентът Росен Плевнелиев припомни думите на Сенека, че ако не знаеш кое е твоето пристанище, за теб няма попътен вятър и изтъкна ключовото значение на инфраструктурата като водеща предпоставка за конкурентоспособността и икономическото развитие. Той каза как самият вижда България в 2020 г. - „категорично вярвам, че България трябва да се обедини около няколко икономически приоритета. Не бива да позволяваме ограничения ресурс да се разпилява в хиляди посоки".

Според държавния глава трябва да бъдат финансирани най-смислените проекти, всичко останало - са подробности. Сред перспективите, посочени от него, са туризмът и електронното правителство.

„Магистралите „Хемус" и „Струма", електронното правителство, енергийната ефективност, ВиК-сектора, жп-транспорта са тотални приоритети и те трябва да намерят своето измерение в следващата финансова рамка в 2014-2020", категоричен е Плевнелиев.

По думите му, ако БДЖ днес са във фалит, то в бъдеще ще е съвсем друго - скоро българите ще могат да стигат за 3 часа от София до Бургас в климатизирани влакове; летището в Стара Загора може да бъде ключов въздушен хъб за стоките от Азия.

Това летище с неговите 6 000 дка земя, както и летището в Пловдив могат да бъдат българския регионален клъстер за логистика, посочи още Плевнелиев, а Русе, според него, може да стане българския клъстер за биоземеделие, може да се направят и индустриални зони, можем да трансформираме изоставените летища в работещи, категоричен е Плевнелиев.

Някъде по Черноморието бихме могли да изградим свръхмодерен музей, който да бъде световна атракция, смята още той и е сигурен, че такава инвестиция ще се изплати и че Варна и Бургас ще са клъстера на туризма. България би могла да направи велоалея по протежението на Дунав в своята територия, а София би могла да бъде единствения град на планетата, в който хората могат да ходят на ски с метро, каза още Плевнелиев.

Той изтъкна, че са 1,5 часа от Истанбул, Букурещ и други места може да се стигне на пистата на Витоша и подчерта важността на връзките на България с регионите. С предоставянето на концесия на летище „София" то ще отиде в ръцете на стратегически инвеститор, който да го превърне в регионален хъб, добави още Плевнелиев.

Той набеляза като перспективни и развитието на земеделието, въвеждането на тол системи и изтъкна важността на закона за публично-частното партньорство, който вече е на финалната права. Държавният глава отново изрази позицията си по проекта Белене, че вместо него е много по-изгодно да санираме панелките.

Той подчерта, че сагата Белене продължава 30 години и че затова време планетата се е преобразувала тотално. Плевнелиев направи сравнение със строителството на магистралите като подчерта, че сега само за 2,5 години вече се строят четири.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова отбеляза, че магистралите представляват само 2% от пътната мрежа и че това е малко и че в следващите години се планира например над 800 км високоскоростни пътища.