Стопанската конюнктура в страната, измерена чрез редовните Бизнес анкети на Националния статистически институт (НСИ), показва оптимизъм в началото на годината, съобщава Money.bg.

През януари 2015 г. общият показател на бизнес климата се повишава с 3.8 пункта спрямо предходния месец вследствие на подобрените мнения на стопанските ръководители в промишлеността, строителството и сектора на услугите.

Общо е мнението на анкетираните мениджъри, че основната пречка за бизнеса във всички отрасъла остава несигурната икономическа среда, следвана от конкуренцията в бранша и финансовите проблеми.

По отношение на продажните цени очакванията на мениджърите са те да останат без промяна през следващите три месеца.

Съставният показател „бизнес климат в промишлеността" нараства с 3.4 пункта в сравнение с декември 2014 г., което се дължи на по-оптимистичните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. По тяхно мнение настоящата производствена активност се подобрява, като и прогнозите им за следващите три месеца са тя да се увеличи.

Средното натоварване на мощностите през януари се повишава с 2.7 пункта в сравнение с октомври 2014 г. и достига 76.1%, като същевременно, с оглед на очакваното търсене през следващите месеци, се предвижда излишък от мощности.

През януари съставният показател „бизнес климат в строителството" се повишава с 9.8 пункта главно поради подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Прогнозите им по отношение на строителната активност през следващите три месеца са също по-благоприятни.

Бизнес анкетите през януари показват, че производственият график е осигурен с договори за по-голям период от време (4.9 месеца) в сравнение с октомври 2014 г. (4.4 месеца). Същевременно и очакванията на стопанските ръководители относно новите поръчки през следващите шест месеца се подобряват .

Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно" намалява с 2.0 пункта спрямо декември 2014 г., което се дължи на изместване на оценките и очакванията на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията от „по-добро" към запазване на „същото". Относно продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца очакванията им са също по-резервирани.

През януари съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите" се повишава с 4.1 пункта главно поради по-оптимистичните очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Подобряват се и мненията им относно настоящото и очакваното търсене на услуги.