Отново има опасност от напрежение сред превозвачите на българо-турската граница.

Причина за това е, че все още не можем да проведем двустранна среща, на която да договорим квотата за разрешителни за превози за 2014 година, обяви Димитър Ганев - изпълнителен директор на „Автомобилна администрация", цитиран от Money.bg.

На извънреден брифинг стана ясно, че от днес турската страна е обявила за невалидни всички еднократни разрешителни за автомобилен превоз между двете страни.

Това решение е взето едностранно от турската страна. По думите на Ганев, като причина Турция изтъква, че България е трябвало да предостави 125 000 транзитни разрешителни за тази година.

Димитър Ганев обясни, че квотите за разрешителните се предоговарят всяка година. За 2014 г. квотите не са договорени, въпреки многократните искания от страна на България да се проведе двустранна среща, на която да бъдат уточнени. През миналата година такава не се състоя, а до момента от страна Турция дата за среща не е насрочена, каза още Ганев. Той допълни, че като мотив за отказа Турция посочва, че българската страна би следвало да й предостави броя разрешителни определен през 2012 г.

„Министърът на транспорта Данаил Папазов каза, че е направил това още юли месец, ние, отделно в едно писмо през ноември месец, сме уведомили колегите от „Автомобилна администрация" в Турция, че искаме такава двустранна среща", допълни Ганев.

От Администрацията обаче не са отговорили на желанието за такава среща, а директно са изпратили разрешителните, които са съгласно квотата, договорена през 2012-а за 2013 година. "Не сме съгласни с тази квота, защото считаме, че не е удобна за нас", уточни обаче Димитър Ганев.

"В тази връзка, спазвайки принципа за реципрочност, ние им изпратихме същия брой за разрешителни, който те са ни изпратили на нас, и отново заявихме нашето желание за среща.
Тук възниква един проблем, който се състои в това, че на турците им трябват твърде много разрешителни, за да транзитират в България. По квотата, която е от 2012 година, са получили 250 хиляди разрешителни", допълни Ганев.

Димитър Ганев припомни, че в резултат на договорености през 2013 г. са разменени 250 000 еднократни транзитни разрешителни за Турция и 10 000 за България.
Анализите показват, че на година турските превозвачи използват около 125 000, а българските 10 000. В квотата еднократни разрешителни са включени за всяка от страните по 1 100 от типа за/от трета страна и 32 000 двустранни разрешителни.

По думите му вследствие на този конфликт може да се стигне до затваряне на границата с Турция от опашка от камиони.