Общо 110 книги за незрящи ще бъдат издадени до края на 2013 година по проект за интегрирано образование на децата с намалено и напълно загубено зрение. Инициативата се финансира от Европейския социален фонд и ОП „Развитие на човешките ресурси" и е на стойност 343 000 лева.

Националното читалище на слепите „Луи Брайл" заедно със Средно общообразователно училище за деца с нарушено зрение „Луи Брайл" ще си сътрудничат в рамките на 24 месеца за постигане на 10 основни цели по европейския проект.

Като свой приоритет те поставят осигуряването на учебници и помагала в достъпен формат с брайлов шрифт и адаптиране в електронен формат на изучавана в училище литература. По проекта се предвижда да бъдат изготвени ръководства за професионално ориентиране на хора с нарушено зрение.

Координатортът на дейността Яна Йорданова представи на пресконференция в читалището и техния социлен сайт - www.roditeli.nllb.bg за консултиране родители на деца с нарушено зрение в предучилищна и училищна възраст.

Йорданова обясни, че консултациите могат да се дават както лично, така и през интернет, за да може от услугата да с възползват хора с увреждания от цялата страна в удобно за тях време като запазват опцията си за анонимност.

Начинанието включва и разработване на софтуер за полагане на изпити под формата на тест, който ще бъде предоставен на всички училища, в които се обучават ученици с нарушено зрение.

Директорът на СОУ „Луи Брайл" Елка Белокапова изрази благодарността си към всички участници в проекта от името на 164-те възпитаници на повереното й учебно заведение.
„Основният проблем на учениците ни е липсата на методика за преподаване на математика и информатика, тъй като тези предмети са сложни дори за зрящите деца", заяви Белокапова.

Според нея е редно да се изготвят учебници, в които всички графики и задачи са представени релефно, за да могат децата да придобият реална представа за обектите.

Директорката изтъкна като проблем и наличието на много различни издателства и учебници, използвани в училищата в страната.
Според нея трябва да се стандартизира еднаква учебна програма за всички учебни заведения, за да може да се улесни издаването на адаптирани учебници за ученици със зрителни увреждания.

„Този проблем трябва да се реши централно и държавните институции трябва да поемат своята роля в процеса", категорична бе Белокапова.
Според специалистите, разработващи книги за незрящи, новите интерактивни учебници ще са още по-объркващи за слепите деца и повечето от тях ще се наложи да бъдат обработени за използване чрез гласова програма.