Мащабни реформи в железниците обявиха на пресконференция от БДЖ.

2 000 души ще бъдат съкратени от системата на Българските държавни железници.

Предвижда се увеличение в цените на билетите и приватизация на Товарни превози. От железниците планират и продажба на ненужните активи, както и спиране интензитета на 150 влака.

Още през 2008 г. дружеството е на фалит, припомни Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на БДЖ ЕАД.

БДЖ синдикатът готов да отвърне на „удара"
Още...

През първата година, откакто управлението на железниците е поето от новото ръководство, задълженията на дружеството са намалели с 22 милиона лева, а през втората година с 15 милиона лева. Цел на ръководството е през 2012 г. БДЖ да не е на загуба и да се погасят част от задълженията към банките-кредиторки. Именно заради това се налагат драстичните мерки, обясниха на днешната пресконференция.

Планираните за освобождаване 2 000 души ще бъдат съкратени по законосъобразния начин, увери Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ. От железниците са подготвили „атрактивно" предложение за хората, които ще останат без работа. На тях ще бъде предложено да напуснат по взаимно съгласие срещу шест брутни заплати. Тези, които не искат, ще бъдат освободени по законовия ред, обясни той.

Целта на това съкращение, по думите на Недев, е да се спестят между 22 и 23 милиона лева годишно от заплати и осигуровки.
29,6 милиона лева е загубата на БДЖ за деветте месеца на настоящата година. Ако всички 2 000 души се съгласят да напуснат срещу шест заплати, БДЖ ще трябва да плати 9 милиона лева за обезщетението им.

Или освобождаваме 2 000 служители, или водим дружеството към фалит и си отиват 13 000, изтъкна Владимиров.
Според него алтернативата е БДЖ да получи 600 милиона лева от Брюксел или да „потегли" към Кремиковци.

Ръководството на БДЖ е намерило алтернативна заетост за част от хората, които ще бъдат съкратени. 110 души ще започнат работа в метрото - 60 от тях като машинисти. За другите ще трябва да се погрижи социалното министерство. Досега съкратени служители на държавната железница са прехвърляни на работа в охранителни фирми и във фирмите по чистота.

За да очертае „цветущото" бъдеще на служилите от БДЖ, Йордан Недев обясни, че в числото от 2 000 души не се включват хората, които ще бъдат пенсионирани следващата година, нито пък персонала на 150-те влака, чиито интензитет ще бъде намален. Така реално през 2012 г. БДЖ ще напуснат приблизително 2 500 души.

Персонал има в пъти повече, увери Недев.

Една четвърт от съкратените ще са от административния персонал на железницата, а останалите от другите звена. БДЖ вече няма да дундурка хора, които са там, само за да си вземат пенсиите, коментира той.
На 2 000-те души се предлага да напуснат веднага. Нашата надежда е до началото на следващата година всичко да е приключило, подчерта Недев.
Планирано е след съкращенията съставът на БДЖ да е под 11 000 души.

Няма да бъде закрита нито една влакова линия, увери Владимир Владимиров по повод плана на БДЖ за намаляване интензитета на 150 влака. 22 милиона лева годишно ще спести железницата от тази мярка. С тези спестявания ще се покриват задълженията към банките-кредитори.
Няма да се закрие и една от най-губещите линии - Септември-Добринище. От нея годишно БДЖ губи пет милиона лева. Тя няма да се закрива, защото няма алтернативен транспорт за хората, които я ползват.

Почти всички линии ще бъдат обхванати от редукцията на интензитета на влаковете.

Средно с 9% ще се увеличи цената на билетите за влакове, субсидирани от държавата, съобщиха още от ръководството на железницата. С 15% скача цената на билетите за бизнесвлаковете. Новите цени за тях ще влязат в сила от 1 декември 2011 г., увеличението за държавно субсидираните ще е факт от 1 януари 2012 г.

За пет години с три милиона души или 10% е спаднал пътникопотокът в БДЖ, обявиха още от там.

Ръководството на железниците увери, че въпреки предстоящото увеличение, цените на билетите ще продължат да са значително по-евтини от тези в автобусния превоз. Така с увеличението цената на еднопосочен билет за влак ще е с 25% по-евтина от еднопосочен автобусен билет, а двупосочният ще е с 40% по-евтин. Последното увеличение на билетите в железниците е било на 1 юли 2008 г., изтъкнаха на пресконференцията и допълниха, че годишният приход от ръста в цените на билетите ще е 2,5 милиона лева.

Стана още ясно, че синдикатите са информирани за намеренията на ръководството на БДЖ, но засега няма реакция от тяхна страна.

Вчера Владимир Владимиров и Йордан Недев са уведомили финансовия министър Симеон Дянков за плануваните реформи и той ги е посъветвал „да играят мача по този начин".

Попитани как ще реагират на евентуални стачки, Недев отговори, че на председателя на съвета на директорите на БДЖ подобна ситуация няма да му хареса, но той лично с удоволствие ще следи протестите и ще разговаря с хората. Недев обаче бе категоричен: „Със или без стачни действия ние няма да направим отстъпки. Това не подлежи на преговори".