Държавата не може да направи нищо по отношение на фундаменталните фактори, които определят цените на горивата, а факторите са цената на суровия петрол и курсът на долара. Това обясниТрайчо Трайков, бивш министър на икономиката, енергетиката и туризма, цитиран от money.bg.

Според него обаче държавата може да се намеси в надценките между производителите и търговците, защото когато има свободна конкурентна среда, надценките са възможно най-малките. Когато има проблеми с пазарната среда, тези надценки могат да бъдат по-големи от нормалното, изтъкна той.

Държавата ни на първо място трябва да продължава да заостря вниманието си към конкурентната среда, да проверява КЗК. Второ, да се предприемат конкретни стъпки за по-лесна конкуренция, разрешаване на данъчни складове в Румъния и Турция да съхраняват горива, които се продават в България. Трето, държавата да създаде поне един прецедент за възможност за интервенция на пазара на горива, както това се случи например в САЩ, разясни бившият министър на икономиката.

Той одобрява идеята да се мисли за намаляване на акциз или ДДС на горивата. В момента нямаме най-ниската цена на бензина в ЕС, но ако акцизът е по-нисък, има реална възможност производителите и търговците да запазят за себе си разликата, допълни Трайков.

По думите му в първото си решение от март КЗК е дала много разумни становища, включително и по темата с данъчните складове.

В дните около моята оставка КЗК е решила, че е получила достатъчно уверения от компаниите, че са се променили и че променят това, което е притеснило комисията на първо място. Ако бях още член на правителството, бих предизвикал това решение да се разгледа в повече детайли, защото не се виждат ефектите му по бензиностанциите, поясни Трайчо Трайков.