Изключително важно е политиката на ЕС за промоция на земеделски продукти на външните пазари да допринася за подобряване на имиджа и разширяване на влиянието на евросъюза в трети страни.
Това обяви министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов по време на неформално заседание на Съвета на Европейския съюз по земеделие, което се провежда от 11 до 13 септември във Вроцлав, Полша. Темата на проведената дискусия беше „ Европейските храни - промотиране на качеството и разнообразието". По отношение на обхвата на продуктите за промоция, министър Найденов заяви, че неговото актуализиране трябва да бъде съобразено с потребностите на държавите - членки. Като пример той посочи големия интерес на България към промотирането в трети страни на традиционното розово масло.
„България счита, че политика на ЕС за промоция на земеделски продукти е ключова и представлява съществен елемент от Общата селскостопанска политика. Тя трябва да поддържа баланс между местната икономическа динамика, очакванията на европейските потребители и мотивирането на потребителите от трети страни", заяви министър Найденов пред своите колеги.
Министър Найденов подчерта същественото значение на процедурата и управлението на промоционалните програми на национално ниво, тъй като се отчитат съответните приоритети на дадена държава- членка. Изборът и одобрението на програмите на европейско ниво не би трябвало да отпаднат, тъй като ще се отслаби измерението на заложените мерки в програмите. Според него трябва да се работи в посока оптимизиране на сроковете.
По отношение на финансирането на промоционалните програми позицията на България е, че нивата на съфинансиране е удачно да се запазят. Това съотношение към момента дава своите добри резултати, още повече, че по този начин се повишава заинтересоваността на съответните организации за доброто изпълнение на програмите. България подкрепя увеличаване на съфинансирането от ЕС на 60%, в случай на промоция на продукти с голяма обществена значимост (както например такава възможност в момента е предвидена при промоцията на пресни плодове и зеленчуци в училищата).
Persil
на 13.09.2011 в 17:48:36 #2Относно износа на Афганистан: "....В Афганистан е използван не само български разсад, но и български метод на дестилация, а резултатите са повече от обнадеждаващи. До момента в азиатската държава са били засадени 100 хектара розови храсти, от които през миналата година са били произведени 30 кг розово масло. ----" http://bnr.bg/sites/radiobulgaria/Lifestyle/BulgariaAndWorld/Pages/BG%20roza%20za%20Afganistan.aspx А 1000 тона розово масло май на някоя друга планета се добиват.
Минувач
на 13.09.2011 в 17:21:52 #1На междунардните пазари са необходими 1,5-2 тона годишно розово масло, за да бъдат задоволени нуждите на парфюмерийната и фармацевтичната промишленост. За сравнение, през 2010 г. България е произвела 1800 кг. розово масло. На второ място по продадено розово масло в света се нарежда Турция. Факт е обаче, че всички елитни парфюмерийни марки - Шанел, Живанши, Кристиан Диор, Нина Ричи и така нататък, ползват единствено българското розово масло, докато турското се използва в по-масовата парфюмерия. Площите на маслодайна роза в България са 32 345 дка, като 6000 дка са разполжени в община Казанлък. За последните 9-10 години България е увеличила близо три пъти розовите си насажедния. Ако през 2001 г. сме имали 11-12 000 дка розови насаждения, то през 2008 г. те вече са 36 000 дка. Заради световната икономическа криза международната цена на розовото масло през 2010 г. спадна до 4500 евро за килограм, вътрешната дори до 4000 евро за килограм. Само допреди 3 години цената на розовото масло на международните пазари се е движила между 5000 и 5500 евро за килограм розово масло. Очакванията на специалистите са тази година цената на розовото масло да се покачи до около 5 000 евро за килограм. Миналата година цената на 1 кг. розов цвят беше 1,20 - 1,30 лв., тази година очакванията са за по-висока цена.