Националният статистически институт разпространи унищожителен доклад относно начина на провеждане и ефективността на 17-ото преброяване на населението и жилищния фонд в България, направено през февруари 2011 г.

Припомняме, за провеждането му от бюджета бяха заделени
28 млн. лева,
от които 19 млн. бяха предвидени за заплащане на анкетьорите.

В разпространения днес доклад се казва, че преброяването е предприето прибързано и без задълбочена подготовка, а при извършването му са установени повече от 10 груби нарушения на статистическата методология, всяка от които сама по себе си опорочава данните от извадката.

Първото от тях е включването в анкетната карта на въпроси, които не са били обнародвани в Закона за преброяването на населението и жилищния фонд. В същото време много от задължителните въпроси, които присъстват в законовите текстове, не са били упоменати в анкетната карта.

На много места, където липсват контролни преброявания, те са били заменени с данни от административни източници. В същото време много от данните, които не могат да бъдат установени косвено, са били дописвани „по подразбиране".

Така например 157 858 лица, които не са преброени, но за които има данни, че живеят и работят в страната, са отнесени автоматично към едночленните домакинства. По този начин се е процедирало въпреки факта, че 9 424 от тях са деца под 5-годишна възраст.

По този начин изчисляването на домакинствата е опорочено напълно и въпреки отчетеното намаляване на населението с половин милион спрямо предходния период на изследването, през 2011-а са отчетени 84 хил. домакинства повече.

Близо 200 хил. непреброени лица автоматично са били прибавени към броя на населението, независимо от данните, че голяма част от тях живеят и работят извън пределите на страната.
Добавените впоследствие лица и деца са разпределени неясно как по признаци в анкетната карта като семейно положение, образование и т.н., което допълнително компрометира данните от преброяването.

Районирането на населените места на контролни райони и преброителни участъци също е било направено при безпрецедентни и необосновано кратки срокове. Не е извършено цялостно актуализиране на съществуващите към 2001 г. преброителни участъци, а на много места то е било поверено на самите преброители, при това по време на самото изследване, което експертите посочват като недопустимо.

Преброените жилищни сгради към м. февруари 2011 г. са с около 64 хил. по-малко, отколкото при предишното преброяване, въпреки бума на жилищното строителство в страната от 2000 г. насам. Според статистиците не са преброени около 140 хил. нови сгради.

Медийноразяснителна кампания също е била с неправилни акценти, което е довело до намаляване активността на респондентите при отговорите на въпросите, свързани с етническа група, вероизповеданието и майчиния език.

Това е довело до относително висок дял на неотговорилите на въпросите за „етническа група" и „майчин език" и много висок дял на неотговорилите на въпроса за „вероизповедание". За сравнение, броят на неотговорилите по време на изследването от 2001 г. е бил в пъти по-малък.
Последвалото тиражиране на данни за религиозния и етнически състав на населението в страната, съставени единствено въз основа на резултатите от отговорилите лица, представлява груба манипулация на действителната етно-религиозна карта у нас.

Смущаващ е и големият брой откази на обучени преброители по време на самото изследване. Обучението на новите преброители е било проведено формално, в рамките на няколко часа, вместо в рамките на необходимите за това поне 2-3 дни, което допълнително е повлияло на резултатите.

Докладът посочва, че онлайн преброяването също е било предприето прибързано и голяма част от данните, събрани чрез него, са недостоверни.
Не е отделено достатъчно време за разработването на т.нар. „контролни въпроси", които позволяват да бъде проверявана истинността на посочваните твърдения.
Не е проучен и опитът на другите страни от ЕС, използвали интернет при преброяванията през 2001 година в техните страни.
Попълването на електронната карта от едно лице за други членове на домакинството, когато те отсъстват, също е посочено като сериозен пропуск.

В допълнение към всички останали нарушения, незаконно са използвани и номерата на личните карти на гражданите, участвали в електронното преброяване, които са замествали използването на електронен подпис.
Това представлява пряко нарушение на чл. 6 от Закона за преброяването, според който номерата на личните карти на респондентите не бива да бъдат записвани.

В доклада експертите от НСИ изразяват и особеното си мнение относно неправомерните уволнения и съкращения на трима експерти на ключови позиции, притежаващи дългогодишен опит, извършени в периода преди и по време на пробното преброяване.
Две години по-късно, с решение на Върховния административен съд, те са върнати на работа.

Неясно защо е изместен и периодът на преброяването, променен от НС в последния момент на 1 - 28 февруари, вместо на 10 - 31 март. Според стенограмите от парламента аргумент в полза на промяната е била „необходимостта от осигуряване на точна статистическа информация", която да помогне при приемането на „Националната програма за развитие България 2020 г." и новия 5-годишен програмен период за усвояване на евросредства.
Докладът отхвърля тези мотиви като несъстоятелни и изтъква, че промяната на периода се е отразила и върху качеството на получените резултати.

Като цяло критичният прочит на „Преброяване 2011" посочва, че то не е дало точни данни нито за броя на населението в страната, нито надеждна информация за неговия етнически и религиозен състав.

Въпреки наличието на електронно преброяване, са били отпечатани всички необходими 3 млн. анкетни карти и 400 000 инструкции за преброителите, което е довело до допълнителна тежест за бюджета на републиката.

Поради всички тези нарушения ревизорите препоръчват Сметната палата да направи финансова ревизия за установяване на разпределението на средствата по пера на бюджета за преброяването. В заключение се изтъква необходимостта от изчисляване на съотношението изразходвани средства спрямо брой преброени лица. Това от своя страна ще отговори на въпроса дали начина, по който е било организирано и проведено националното преброяване преди три години, е довел до безсмисленото разхищение на 28 млн. от парите на данъкоплатеца.