Около 67 000 варненци, клиенти на „Енерго-Про", са се оплакали от завишени сметки за електроенергия. По тази причина енергийният министър Теменужка Петкова свика извънредна пресконференция, за да даде яснота по случая и да запознае обществеността с мерките, които е предприела, за да не се стига до февруарския сценарий от 2013 година.

Петкова напомни, че един от приоритетите на правителството в сектор „Енергетика" е информираността на потребителите. След като разбрала за проблема, тя е провела разговор с ръководството на „Енерго-Про", за да изяснят причините за сигналите за завишени сметки на електроенергия. От дружеството пояснили, че на 11 януари е извършено извънредно отчитане и затова потребителите са получили две фактури в рамките на месец.

Според Теменужка Петкова големият проблем е защо „Енерго-Про" не са направили анализ, че отчитайки два периода, ще доведат до невъзможност хората да платят своите сметки до 10 февруари. От дружеството обяснили, че софтуерът така е зададен, че няма как да се определи друг срок за плащане на втората фактура. В момента наредбата изисква отчитането да се извършва веднъж в месеца, в период не по-дълъг от 31 дни. Не е ясно обаче защо в рамките на един период са отчетени две фактури. Това се е случило при 5% от абонатите на дружеството във Варна. Така например един абонат е получил за първия период 160 лв., а за втория период - 180 лева.

Около 67 000 абонати са получили две фактури в рамките на месец - една за периода 23 ноември - 21 декември 2014-а и друга за времето 22 декември - 12 януари 2015 година. Енергийната министърка обясни, че нормативната уредба допускала такава възможност. Затова има как в рамките на един месец потребителят всъщност да получи сметки за два различни периода.

Това е несъвършенство в нормативната уредба, което ще разгледаме", коментира енергийният министър. Петкова е поканила на среща ръководствата на трите ЕРП-та, за да обсъдят тези теми.

Проблемът обаче е, че падежът и на двете фактури настъпва на 10 февруари. Това означава, че до тази дата хората трябва да заплатят сметките си. Петкова обаче веднага побърза да внесе успокоение за гражданите. От „Енерго-Про" са уверили, че срокът за втората фактура ще бъде удължен с 15 дни и няма да се стигне до спиране на тока на абонатите, които не са си изплатили задълженията по втората фактура. По информация на ЕРП-то, до 25 февруари хората ще могат да погасят сметката си.

Междувременно Теменужка Петкова е получила уверение, че на сайта на „Енерго- Про" ще бъде открит телефон, на който абонатите да могат да получат повече информация по тази тема.

Енергийната министърка неслучайно е реагирала бързо на проблема, подчертавайки, че всички са много чувствителни по това, което се случва. Тя е категорична, че министерството предприема мерки, за да не се случат събитията от преди две години. Припомняме, че тогава именно сметките за ток изкараха хората на протести, които доведоха до оставката на първото правителство на Бойко Борисов.

„Българското правителство няма да допусне развитието на подобен сценарий отпреди две години", посочи Петкова. Държавата ще използва всички свои механизми, за да защити интересите на гражданите. Петкова е разпоредила да бъдат извършени проверки на измервателните уреди на трите електроразпределителни предприятия, като  ще стартират от „Енерго-Про".

На пресконференцията Теменужка Петкова коментира и за плановете в управленската програма на правителството, в частта енергетика. Тя подчерта, че секторът е в тежко състояние. По думите й, българската енергетика няма проблеми с чисто техническата си част и наличието на кадри, а финансови проблеми. Затова най-важният приоритет ще бъде финансовата стабилизация на сектора. Страната ни вече води разговори по предоговаряне на договорите за изкупуване на електроенергия с двете американски централи. От друга страна се готвят и законодателни промени, които да „отвържат възела", коментира Петкова.

Енергийният министър припомни, че задълженията на НЕК към двете американски централи са сериозни - 360 млн. лв. към едната и 340 млн. лв. към другата. В момента НЕК няма такива финансови възможности. Затова идеята е първо да предоговорят условията на договора, а после да се премине към изготвяне на погасителен план.