Преосмисляне на необходимостта от спецсъдилищата у нас - за това съветва в доклада си за противодействието на организираната престъпност фондацията „Рискмонитор".

Според наблюденията на организацията спецпрокуратурата е основен фактор за редукция на организираната престъпност, но оттук не следва необходимостта на задължително съществуване на спецсъдилища. Усилията да се насочват към укрепване на прокуратурата, съветват оценителите.

Да се преосмисли предметната компетентност на съдилищата и те да се освободят от делата, които нямат общо с организираната престъпност, както и да се работи за прозрачност и актовете от тези съдилища да са обществено достъпни - това са част от препоръките, които отправят от „Рискмонитор".

Анализът  на фондацията обхваща първите две години от създаването на спецпрокуратурата и спецсъдилищата - 2012 и 2013 г., като той сочи, че спецсъдилищата работят добре, противно на първоначалните очаквания.

Това се дължи на засиленият контрол върху тяхната работа. Практиката показва, че делата, които продължават повече от година, са единици, тоест бързото правосъдие вече не е мит, смята Ралица Илкова, участвала в изготвянето на доклада.

Съдилищата обаче са предметно натоварени, тъй като им се възлагат и дела, които нямат общо с организираната престъпност. Дейността по същество на делата пък рядко стига до общественото внимание, не спести и критики Илкова.

Според директора на фондацията Стефан Попов промени трябва да има и в МВР - там трябва да има дълбока, радикална реформа и ведомството да бъде преобразувано. По думите му е важно разследващите и полицейски функции на ДАНС да са извадени от нея, а не да й се връщат със сливането с ГДБОП. Критики има и към БОРКОР, който изглеждал създаден сякаш под външен натиск, а не под влияние на вътрешнонационални необходимости.

Има сериозен дисбаланс между превантивните и наказателните политики, които се възприемат от родните власти. Те показват пристрастията си към създаване на репресивни структури, като за 4 години създават пет нови структури - БОРКОР, ДАНС, спецсъд и прокуратура и т.н. Това е проблем на две нива - има ниско доверие в институциите от страна на обществото, а ние правим нови институции - не правим нищо, за да повишим общественото доверие в тях, анализират от „Рискмонитор".

Проучването на фондацията ясно сочи, че страната ни се нуждае от реформи в базисните институции - сигурност и вътрешен ред, съдебна власт - тъй като именно за тях сме постоянно критикувани от ЕК, без това да води до някакъв значителен резултат.