Интересите на ученика са подменени от комерсиалните интереси на издателите и некомпетентността на експертите, изготвили тези програми. Това гласи становището на синдикат „Образование" към КТ Подкрепа след анализ на предложенията на МОН за учебните програми в първи и пети клас.

Синдикатът изразява своето недоволство от факта, че в тяхното изготвяне не са поканени представители на Синдиката, а мненията на учителската колегия не са били от особена важност при изработване на представените прототипи, като потърпевши отново ще бъдат българските ученици и техните учители.

От Синдикат „Образование" са недоволни, че не е прието тяхното предложение за съотношение 40% нови знания и 60% практически упражнения, баланс, който би гарантирал по-добра успеваемост на българските ученици и излизането им от негативните световни класации.

При сегашните програми е 80% към 20% в полза на новите знания, а сега виждаме отново запазена доминация на нови знания в съотношение 60% към 40%.

Друг притеснителен извод, който се налага е, че променената на пръв поглед програма „сваля" учебно съдържание от по-горните класове към предшестващите ги. Така вече учениците в първи клас ще трябва, вероятно и с частни уроци, да се научат да смятат до 100, като сега смятаха само до двайсет.

Увеличаването на часовете по математика в първи клас не е добрият подход, защото насочва общото образование към математически профил, коментират експертите на синдиката.

Наблюдава се, по думите им и отсъствие на експертна визия за изучаването на чужд език в училище, предмет, който е много важен, за да имат равен шанс българските ученици в Европейския съюз и Света. Изучаването на чужд език днес е наложително да започне още от първи клас, но това не се случва и родителите компенсират този сериозен дефицит с частни уроци.

Подготвителният клас за изучаване на чужд език е в много късен етап от развитието на ученика и в специализирани паралелки и ефектът не е добър. Повече часове за изучаване на чужд език би трябвало да се разпределят в начален етап, защото по изследване на Синдиката, 35% от учениците в начален етап посещават вид частни допълнителни уроци по чужд език.

В пети клас тенденцията със сложността и големия обем знания се засилва и в предмети като география и история учебно съдържание се сваля от седми в пети клас. Традицията продължава и с учебния предмет „Човекът и природата", в който виждаме теми от седми клас, сочи анализът на синдикат „Образование".