През последните години руската киноиндустрия бълва много еднотипни екшъни, повлияни от американското кино.

Вече има и няколко руски блокбъстъра, при които заемките достигат чак до Азия /някои моменти от "Нощна стража"/.

„Дневна стража" е най-касовият руски филм, който със своите приходи от над 30 милиона долара успя да надмине по успех досегашния лидер в тази класация - военната драма „9 рота".

„Дневна стража" е втората част от трилогията по романите на Сергей Лукяненко и Владимир Василиев.

Със спиращи дъха визуални ефекти и впечатляващи декори вторият филм на режисьора и сценарист Тимур Бекмамбетов продължава разказа за конфликта и баланса между силите на Светлината и Мракът - резултат от средновековно примирие между двете страни.

Всеки от двата лагера обаче печели мощен съюзник и започва епична битка, която ни потапя в сюрреалистичните видения на създателите на филма.

Продуцентът на проекта Константин Ернст неслучайно се спира върху Тимур Бекмамбетов. Роденият в Казахстан режисьор се занимава главно с реклама и музикални клипове - режисирал е над 600 реклами за марки като Coca Cola, Microsoft, Ford и др.

Имайки предвид, че напоследък немалка част от касовите заглавия изглеждат като двучасови клипове, изборът наистина е удачен.

В началото обаче режисьорът е скептично настроен: "За разлика от Америка, в Русия не е имало фантастичен филм на ужасите.

Но докато четях книгата, неочаквано осъзнах, че Сергей е успял да дестилира магията, чудесата и свръхестественото в нашия начин на живот.

Моята идея беше да създам една силно реалистична визия на екрана, докато в същото време намерим контекст за мистичното и фантастичното в съвременния живот на Москва".

Въпреки главозамайващите ефекти се оказва, че продуцентите са разполагали с доста скромен бюджет /около 4 милиона долара/.

Но Бекмамбетов се присеща за това, което му е казал неговият приятел Роджър Корман: „Най- важното нещо за един режисьор е да може да имитира по-голям бюджет от този, с който разполага".

Режисьорът явно е послушал съвета му и трябва да признаем - справил се е брилянтно с предизвикателството.

"Руските зрители нямат опит с този вид филми, комиксите и фантазията са изцяло нови за тях. Единственият начин за мен бе да направя всичко много реалистично, за да повярват достатъчно и да приемат фантастичните елементи", обяснява той.

За разлика от бавния ход на руското кино през годините на държавно спонсорство, "Дневна стража" въвежда главоломна скорост, светкавични кадри и кинетична кинематография.

"Нашата идея бе чрез визиите на филма да съживим образа на Москва. През последните два века правителството промени облика на руската душа и направи всичко сиво и бяло, но руската култура е много пъстра, много емоционална и драматична."

Създаването на специалните ефекти обаче е било доста сложно, тъй като нито едно руско студио не е било в състояние за свърши цялата работа. Режисьорът обаче е държал продукцията да се реализира изцяло в Русия.

Решението е намерено - обединени са около 42 студия, благодарение на които картините в „Дневна стража" става реалност.  

В сценария се забелязват някои пропуски, но силните козове на филма са определено в неговата визия. Въпреки че „Дневна стража" е фантастичен филм на ужасите, и хуморът не е пренебрегнат, което е допълнителен плюс.

"Нощна стража" и „Дневна стража" бележат началото на нова руска кино-култура, защото са много различни от съветските филми, но не са и копие на американски или международни продукции", казва продуцентът Константин Ернст.

Истината не е точно такава, защото руснаците са още в началото на пътя. Факт е обаче, че ако продължават в същия дух, в недалечно бъдеще наистина може да станем свидетели на модерни руски sci-fi ленти, които не само са на нивото на американските, но и над него.

В началото на 2008 г. излиза последната част от трилогията - "Dusk Watch".