Ако до края на октомври не бъде намерен разумен баланс между цента на предложенията, минималните военни изисквания и ресурса за целия жизнен цикъл, министър Ангелов няма да предложи инвестиционен проект за нов изтребител.

Ще продължим с наличните 16 МиГ 29, чиято поддръжка е доста скъпа, добави военният министър по време на парламентарния контрол.

Ангелов беше упрекнат в безотговорност от депутата от БСП Георги Пирински по повод намеренията за закупуване на многоцелеви изтребител.

Пирински поиска от военния министър разяснения за заявеното в Бялата книга, че се планират 13 инвестиционни проекта за 2 милиарда лева, включително за закупуване на изтребител.

Пирински изрази недоумение, че през последните два месеца военният министър заявява, че може да не се осъществи покупка на изтребител, а негов заместник малко по-късно публично заявява, че средствата за изтребителя вече не са в тези 2 милиарда лева.

В отговор Ангелов обясни, че все още сме на етап набиране на информация и поясни, че по закон решението ще бъде политическо, защото всеки проект на стойност над 2 милиона лева се одобрява от Народното събрание.

Според военния министър въпросът дали на България й е необходим нов многоцелеви изтребител не би трябвало дори да се обсъжда.

Той поясни, че за добиването на такъв има два възможни начина - обществена поръчка или конкурс, което е чисто търговски подход, при който основен фактор е цената и фирмите предлагат нови изключително скъпи изтребители.

Другият вариант е междудържавен договор. При него биха могли да бъдат предложени нови изтребители или втора ръка плюс дългосрочно сътрудничество във военната и икономическата област с последващи инвестиции.

Ангелов подчерта значимостта на офсетните споразумения - предоставяне на технологии, ноу-хау лицензи.

Изпълнителят на обществената поръчка извършва инвестиции, като предоставя оборудване, технологии, лицензи и други, поясни министърът и отбеляза, че при директния офсет се осигурява подкрепа за съответното въоръжение, докато при индиректния - подкрепа в интерес на отрасъла.

Ангелов изтъкна, че офсетно предложение винаги ще има при първия подход, а при междудържавен договор би могло да има сътрудничество по отношение на доставка на резервни части, подготовка на летци, поддръжка, което са белези на индиректен офсет, който обаче не е предмет на отделно офсетно споразумение и се гарантира от държавата.

Министърът е категоричен, че при междудържавен договор може да се предложи индиректен офсет. Той подчерта още, че в момента за индиректния офсет, който се предполага, че е внос на технологии и инвестиции, в ЕС и Европейската асоциация по отбрана има силен негативен натиск да се отмени въобще, тъй като е противоречащ на т.нар. първично право на ЕС.

Според Георги Пирински Аню Ангелов поставя България в крайно несериозна лековата позиция, от която вече никакви сериозни условия не може да договаря. БСП-депутатът репликира военния министър с упрека, че се позовава на ЕК, че не бива да се влияят доставките с допълнителни договорки и му припомни, че всички доставки трябва да допринасят за европейската отбранителна индустриална база и че българската отбранителна база е част от европейската.

Пирински заподозря военния министър, че възнамерява да прехвърли този проблем на парламента. Той припомни изявленията на Ангелов, че ще представи в парламента инвестиционен проект за закупуване на многоцелеви изтребител и припомни, че според закона проектът е на МС.

Искате да прехвърлите този проблем в НС - че за този проект трябват 1.5% от БВП, обърна се Пирински към Ангелов и го предупреди, че това би било безотговорен подход.

Аню Ангелов от своя страна обеща всичко да бъде максимално прозрачно.