Ако смятате, че опериращите на самоходно зенитно-ракетен комплекс земя-въздух „Бук" (SA-11) ясно могат да видят въздушното пространство над тяхната машина, вие грешите, отбелязва се в статия на theaviationist във връзка със сваления над Източна Украйна пътнически самолет.

Каченото видео показва как изглежда вътре в самоходната ракетна установка и нейното управление. Също какво е да бъде човек зад радарния екран на такава бойна техника.

„Бук" или в зависимост от класа, познат като SA-11 или SA-17, e самоходен ракетен комплекс със среден обсег на действие. Клас 9K37 "Бук" (SA-11) например може да поразява цели във въздуха на височина до 14000 m и с обсег на действие 3-24 km при скорост на ракетата ( с около 70-килограмова бойна глава) от близо 3 хиляди километра в часа. По-новата версия, съответно от 1995 година (9K37M1 "Бук-SAR"), поразява цели с таван до 25000 m.

Комплексът използва полуактивна радарна система за насочване: ракетата следи сигнала, излъчван от земния радар и отразява целта и точките си към нея.

Трудната част обаче е различаването на мишената дали е приятелска или вражеска. Старият екран на радарната система не помага да се различи военно-товарен самолет от пътнически, тъй като двата самолета се появяват на радара като светли точки.
Но съветските противовъздушни комплекси като „Бук" са оборудвани със системи, които идентифицират дали обектът е приятел или враг. Това означава, че те могат да разберат, ако системата прихваща цивилен самолет. При добре подготвени оператори те ще могат да различат между украински транспортен самолет и голям пътнически лайнер. Ако не, те просто ще стрелят.

В деня на инцидента руски представител каза, че самият комплекс е от четири машини, включително два радара. Преди месец американският генерал Филип Брийдлав заяви, че руските военни обучават сепаратисти да работят с подобни комплекси като „Бук" в Западна Русия.

До сега се смяташе, че сепаратистите са използвали преносими зенитно-ракетни комплекси, но преди няколко седмици излезе информация, че украински военно-транспортен самолет АН-30 е бил свален над Източна Украйна, докато е летял на около 7-8 километра, което с преносим комплекс е почти невъзможно.

Припомняме, в четвъртък падна пътнически самолет Boeing 777 на малайзийските авиолинии с 298 души на борда. Самолетът бе с полет Амстердам Куала Лумпур.