Проектът за обновление на центъра на македонската столица Скопие влезе в световните медии. СиЕнЕн излъчи специален репортаж за архитектурния замисъл „Скопие 2014", който веднага беше препубликуван от „Утрински весник" под заглавие „Проектът за Скопие" раздели Македония".

Не можем да си представим друг град, който изгражда триумфална арка през XXI век, споделя жител на града.

Припомняме, един от десетките паметници, които ще бъдат изградени в центъра на Скопие, е именно триумфалната арка „Порта Македония", която застава редом до паметниците на Цар Самуил, Юстиниан I, Гоце Делчев, Даме Груев. Като част от мащабния проект ще бъдат изградени още много нови правителствени сгради - на македонското външно министерство, на конституционния съд, народния театър и още други.

Разбира се - „кулминацията" на комплекса е огромният паметник, озаглавен дискретно от властите - „Воин на кон", но очевидно представящ Александър Македонски.

Основното разделение в оценката на жителите на града, а и на страната като цяло, идва именно от стойността на струващото милиони евро начинание на македонските власти.

По официални данни проектът струва 80 милиона евро. По информация на изданието Balkan Insight обаче, „Скопие 2014" може да струва на македонската страна близо 500 милиона евро.

Логично е подобно разхищение да предизвика недоволството на населението на страна, която по данни на ООН страда от 30% безработица.

СиЕеЕн цитира мнението на Горан Атанасовки, ръководител на туристически сайт, който посочва: Проектът раздели хората - както реката разделя два бряга. Някои са категорично зад него, други не.

Самият вид на паметниците също предизвика остри реакции сред македонците. Класическите антични сгради, бронзовите паметници на централния площад, редом до модерните фигури на млади жени с токчета по главната улица са повод за критики.

Жител на Скопие посочва: Сега се стремя да избягвам центъра на града. Където и да погледнеш, виждаш бронзови статуи и скулптури - сякаш се опитват да създадат национална идентичност. Би трябвало в XXI век да изграждаме нещо модерно, градско, съвременно. А ние строим триумфална арка, възмущава се той.

Защитниците на „Скопие 2014" се аргументират и с притока на чужди туристи, които проектът се очаква да привлече. Това е първата година, в която Скопие се радва на повече туристи от Охрид - основната туристическа дестинация на Македония, хвали се Атанасовски.

По официални данни на правителството от 99 000 през 2001 г. чуждестранните туристи, посетили страната през 2010, са достигнали 262 000.

Честно казано, не съм виждал народа на Македония така щастлив и горд преди. Навсякъде има знамена - по дрехите, по колите, по прозорците. Хората замениха икономическите проблеми с усмивка, допълни Атанасовски.