Най-модерният електробус в Европа отваря врати за софийските пътници днес. Той е първото превозно средство от ново поколение, което тръгва по европейските пътища.

Чериът е-бус се движи без батерии и може да изминава до 20 км с едно единствено зареждане за няколко минути на крайната спирка при всяка обиколка, захранван с ултракондензатори.

Днес новият бус, който не произвежда емисии от въглероден двуокис тръгва по улиците на София, като ще се движи по тролейбусна линия 11.

Превозваното средство е плод на сътрудничеството между израелско-българската компания „Чериът Моторс" АД, „Хайгър" - вторият големина производител на автобуси в Китай и „Аоуей", световният лидер в производството на ултракондензатори.

Технологията съществено ще намали нуждата от традиционните автобуси с дизелово и газово гориво, както и от тролейбусите.

Новият електробус притежава автономията и пароносимостта на обикновен градски автобус, не ползва контактната мрежа, което му дава пълна свобода на движение и премахва тежки инвестиции и разходи по поддръжка.

Текущите разходи са значително по-ниски в сравнение с тези на дизелов автобус, тъй като електрическият бус е без двигател с вътрешно горене, без скоростна кутия, без катализатор, без маслени горивни и въздушни филтри.

С експлоатацията на електрическия бус се постигат значителни спестявания на енергийни ресурси.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова обърна внимание, че това е първият електробус, който ще бъде пуснат в движение в София. Фандъкова подчерта, че гражданите заслужават да се движат удобно с градски транспорт, но и околната среда трябва да бъде пазена, тъй като именно мръсният въздух е един от основните проблеми на столицата.

Кметът на София се похвали, че близо 200 млн. евро са били отделени за купуването на нови превозни средства, които са екологично чисти.

За да докаже този успех, Фандъкова напомни, че отскоро 20 нови трамвая се движат в града, закупени са и 10 нови метровлака, които скоро ще превозват пътници.

До края на годината ще бъдат закупени и още 50 нови тролейбуса, а 5 от общо 126-те нови автобуса ще бъдат пуснати в употреба отново до декември.

Всички тези пари за нови превозни средства в столицата идват от европейските оперативни програми „Околна среда" и „Регионално развитие".