Пенсиите се изплащат от териториалните поделения (ТП) на НОИ чрез пощенските станции и банките в страната, както и по разплащателна или спестовна безсрочна лична сметка в посочена от пенсионера банка, след изпращане на писмено заявление до НОИ.

Това се казва в съобщение на Осигурителния институт. То идва в отговор на обвиненията, които отправи към институцията омбудсманът на републиката Константин Пенчев, заявявайки, че от Института не информират достатъчно активно пенсионерите, чиито сметки са в КТБ и „Креди Агрикол", какво да направят, за да получават пенсиите си.

„Заявленията за превеждане на пенсия по сметка, получени в ТП на НОИ до 25-о число на месеца, се изпълняват от 1-во число на следващия месец. Изплащането на пенсиите чрез пощенските станции се извършва по график в периода от 7-мо до 20-то число на текущия месец, а сумите за лицата, които получават пенсиите си по банкови сметки се превеждат в първите три дни на периода.", се казва още в отговора на НОИ.

Кодексът за социално осигуряване не предвижда изплащането на пенсии да бъде спряно заради случаи като този с КТБ, категорични са още от Института.

„Паричните обезщетения от ДОО се изплащат единствено по декларирани от лицата лични разплащателни или спестовни безсрочни банкови сметки в срок до 15 работни дни от представянето в съответното ТП на НОИ на всички необходими документи.", обясняват още от там.

От НОИ допълват, че след решението на БНБ да постави под специален надзор КТБ и „Креди Агрикол", са реагирали незабавно, за да информират своевременно хората, получаващи пенсии и обезщетения в двете банки, че могат да заявят изплащането им по друга сметка или пощенски клон.

От НОИ подробно описват и шестте стъпки, чрез които тази информация е достигнала до потребителите.

Най-напред хората били уведомени посредством „Активно участие на Контактния център на НОИ".  На второ място се посочва изпращането на информацията до медиите, в която освен това е отбелязан и удълженият срок за подаване на заявления.

„Съгласно данните от медийния мониторинг на НОИ информацията по случая в периода 23-27 юли 2014 г. е отразена в шест печатни медии, две радиа, една телевизия и над 20 информационни сайта", отчитат от Института.

На 24 юни същата информация е качена и на сайта на НОИ, а само за четири дни е видяна от 6761 потребители.

Четвъртото, което от НОИ са направили в кризисната ситуация, е да задържат преводите на краткосрочни обезщетения по сметките в тези банки и да изпратят SMS-и на 1651 от бенефициентите на тези обезщетениям като ги информират за възможността да заявят промяна на банковата сметка.

На пето място е създадена организация във всички ТП на НОИ за обработване на постъпилите заявления в по-кратки от нормативно установените срокове, за да може заявилите промяна пенсионери да получат парите си в срок.

На последно място от НОИ отбелязват, че са предоставили възможност банковата сметка да бъде променена директно от осигурените лица, без да се налага посредничеството на осигурителя.

„От около 6000 лица, получаващи пенсиите си в двете банки, в резултат на предприетите действия още до 2 юли 2014 г. са подадени и обработени от НОИ 3672 броя заявления на пенсионери за смяна на платеца на пенсията. В Контактния център на НОИ са регистрирани значителен брой обаждания от пенсионери, които въпреки , че са били информирани за възможността да променят банковата си сметка за получаване на пенсия, не са предприели действия в тази насока, позовавайки се на официалната информация, че двете банки ще бъдат отворени на 21 юли 2014 г. Към днешна дата по данни на информационната система на НОИ близо 80%  от лицата с банкови сметки в двете финансови институции са изявили желание за промяна на банката, в която им се изплаща пенсията, които са удовлетворени.", категорични са от НОИ.

От НОИ определят реакцията си като „навременна, компетентна и адекватна", а предприетите действия - „в рамките на закона и в интерес на потребителите".

Критиките на омбудсмана са неоснователни и не кореспондират с обективната истина. Те въвеждат в заблуждение обществеността и уронват престижа и доверието в една социално-отговорна институция, каквато е Националният осигурителен институт", завършват от държавното осигуряване.