Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е санкционирала холандските дружества "Юбер Б.В." и "Разиер Опърейшънс Б.В." с по 50 000 лв. за извършени нарушения по чл. 29 от Закона за защита на конкуренцията във връзка с предоставяне на услугата UberX на територията на София от 9 септември 2014 г.
Uber България обжалват решението на КЗК
Още...
Производството е образувано служебно с решение на КЗК във връзка с получена от Столична община информация относно въвеждане на услугата „UberX" на територията на София, като впоследствие е обединено с друго производство, образувано по искане на „О'Кей Супертранс" срещу„Юбер България", отново във връзка с услугата UberX.
В хода на проучването се установило, че при предоставяне на услугата UberX от страна на "Юбер Б.В." и на "Разиер Опърейшънс Б.В." са извършени нарушения на общата забрана по чл. 29 от ЗЗК. Услугата има белезите на таксиметров превоз на пътници, доколкото се извършва с лек автомобил срещу заплащане, по заявен от пътника маршрут чрез мобилното приложение Uber, което осъществява връзката между пътника и фактическия изпълнител на превоза - ползвателя-водач, обясняват от КЗК.
При сравнение между предлаганите от "Юбер Б.В." и "Разиер Опърейшънс Б.В." услуги и услугите, предоставяни чрез други мобилни приложения (дори и услугите на типичните таксиметрови компании) от КЗК стигнали до извода, че услугите са взаимозаменяеми, тъй като водят до един и същи резултат - осъществяване на платен превоз от една точка до друга. Но в случая при UberX не се изисква изпълнителят на превоза да отговаря на определените в българското законодателство изисквания към таксиметровите шофьори и техните автомобили. В този смисъл при предоставянето на процесната услуга"Юбер Б.В." и "Разиер Опърейшънс Б.В." нарушавали добросъвестната търговска практика поради противоречие с нормативно установените правила, уреждащи извършването на обществен превоз на пътници/таксиметров превоз.
"Юбер Б.В." и "Разиер Опърейшънс Б.В." създават условия за заобикаляне на закона, спестявайки на ползвателите-водачи средствата за издаване на необходимите лицензи и разрешителни за извършване на таксиметров превоз. По този начин ответните страни нарушават правилата на честната конкуренция, като си осигуряват нелоялно предимство пред конкурентите и извличат икономическа полза от това поведение.
Също така КЗК е наложила санкция на двете дружества по 50 000 лв. за неизпълнение на задълженията за съдействие поради непредоставяне на изискана в хода на проучването информация.
Комисията е установила, че от страна на „Юбер България" ЕООД не е извършено нарушение по чл. 29 от ЗЗК, тъй като дружеството не участва непосредствено при предлагането на услугата UberX, а извършва спомагателна дейност към Юбер Б. В.
naskotop
на 06.07.2015 в 23:00:30 #7По същата логика Български пощи трябва да даде под съд интернет за това, че нелицензирано хората си изпращат съобщения.
naskotop
на 06.07.2015 в 22:56:54 #6Точно пък за защита на конкуренцията!? - айде посмали малко...
stoyank
на 06.07.2015 в 19:04:15 #5Нормално. все пак е Комисия за Защита на Картелите. Вместо да гони копърките ...
gruyo_puyo
на 06.07.2015 в 14:51:16 #4Проблемът не е до данъците - те може и да са си плащали данъци, обаче за таксиметровите превози съществува регулатор в лицето на съответната община, в която работят. Този регулатор се грижи за регламентиране на изискванията (брой и видове таксита, допустимо техническо състояние и т.н.) и контрола по изпълнението им, като за целта издава разрешително (стикер) за всеки един таксиметров автомобил. В случая колите на Юбер не са лицензирани по съответния ред, а конкурират такситата, които имат чинно издадени лицензи... В общи линии нещо като да използваш нелицензиран Уиндоус - евтинко (даже безплатно), но нелегално...
русофоб
на 06.07.2015 в 14:18:19 #3Може ли една статистика колко данък влиза годишно в държавата от таксиметровите превози тъй като подозирам че е почти нула Като не могат да плащат данък да им определят данък-лиценз а не да ги закриват тъй като хората ги искат Иначе и Uber могат да си платят на някои политици и още утре ще четем неща доказващи точно обратното на това което четем сега.
Bobby_gBG
на 06.07.2015 в 13:47:04 #2Проблем има, и той е че другите фирми за таксита трябва да издават разрешителни, и плащат такси, които UBER не плаща. Само че решението е не да се пречи на UBER, ами да се облекчат нормалните таксиметрови услуги, или да се измисли метод UBER да си плащат таксите, и да гарантират че шофьорите им и колите им отговарят на същите технически изисквания като таксиметровите компании.
gg_
на 06.07.2015 в 13:08:49 #1вместо да глобяват ЧЕЗ, където на практика няма конкуренция, те глобяват места където има колкото искаш конкуренти.. какво нелоялно има пък в Uber? добра идея и добре осъществена