Първият електромобил изцяло българско производство е вече готов. До няколко месеца ще се появи на пазара. Цената му е само 10 000 лева, съобщи създателят на екологичното чудо на 4 колела - старозагорецът Цветомил Белчев, цитиран от "Труд".
Първият модел от марка "XCAR" е едноместен и носи името "Шерп". Цената на горивото по изчисление на създателя му е 1 стотинка на километър. Според Белчев, колата е особено подходяща за пощи, фирми, занимаващи се с разнасяне на стоки и доставки, и дори за общинска полиция. Над него са работили в продължение на девет месеца петима души в автомобилния комплекс на Белчев в Стара Загора.
Там можело да се произвеждат до 10 коли месечно, стига да има поръчки. Предстояло единствено лицензирането. То обаче можело и да се забави, защото в Министерство на транспорта регистрирането на нов модел кола било все още непозната процедура. Вече се подготвяли обаче документите за сертифициране по европейските стандарти.
Електромобилът е сглобен изцяло от български части. Той е висок е 1,57 м, широк е 1,15, а дължината му е 2,10 м. Теглото му достига 400 кг с батериите. Работи с пакет батерии от 48 волта със 100 амперчаса, а с едно зареждане от 8 часа се изминават 100 км. Животът на батериите пък стига за изминаването на 70 000 километра. Електровозилото е с вградено зарядно устройство. Максималната му скорост е ограничена на 45 км/ч.
"Моделът е предназначен изцяло за града", обясни Белчев. Създателите му поискаха от общината да постави зареждащи устройства поне на две места в центъра на града, както и на няколко паркинга в кварталите, за да може да го ползват повече хора.
Електровозилото на старозагорските конструктори е с 40% по-евтино от познатите аналози в света, но излиза с 500 евро по-скъпо от представения миналата година в Русе пощенски електромобил "Фрий Дък". Това е прототип и има подобни характеристики - предвиден е за градско каране. Той обаче е полуфабрикат и се правел с китайски части, обясни Белчев.
Днес малкият "Шерп" ще бъде показан пред старозагорци. Създателите му ще посадят символично дръвче в Градската градина, като обещаха да правят това при всеки продаден автомобил.
Предстои родната елкола да бъде показана в София и по Черноморието. "През следващата година предвиждаме екообиколка из Европа, с която ще демонстрираме надеждността на нашия продукт", заяви Белчев.
Crosby
на 29.06.2009 в 03:11:54 #19"Моделът е предназначен изцяло за града", обясни Белчев. Създателите му поискаха от общината да постави зареждащи устройства поне на две места в центъра на града, както и на няколко паркинга в кварталите, за да може да го ползват повече хора. ......................... слагам, само и само варела да акостира пак във питсбърг и догодина! ГО ПИТ ГО!
vladimir
на 29.06.2009 в 02:01:29 #18. аз също приветствам инициативи като тази. но усилието за технологиЧно развитие трябва да бъде поставено на друго място - на батериите. шасито и купето не са нищо особено сложно за производство, за електриЧеския мотор има десетки фабриканти... това, което е критиЧно са батериите и те ще определят в бъдеще цената и търсенето на електриЧеските автомобили. например, лития, рядък метал който е използван за производството на този вид акумулатори, е клюЧовата суровина. боливия има най-големите залежи на литий в света, но няма технология за батерии. въпреки това цената на тон литий достигна 4000 долара и боливия има резерви изЧислени в над 400 билиона долара. .
alienbbc
на 28.06.2009 в 11:55:43 #17евала бате . Ще побарзазме с ТЕЦ-а ,че да има ток да зареждаме ! хахахаха
patriot
на 25.06.2009 в 15:32:52 #16Браво за инциативата на хората! Пожелавам и успех и скоро да продадат повечко коли. Ако успят поне на 70 км /ч да направят следващия модел ще е супер, ще може да се ползва за кратки извънградски пътувания. Поздрави Иван
NikB
на 25.06.2009 в 10:50:38 #15Ами, като му чета характеристиките, при идеален КПД може да отдава 4кВ за 1 час. Т.е колата ползва около 7 конски сили за 1 час (или 3кс за 2 часа) и после се зарежда 8 часа. На Пловдивския панаир от 3 години има подобни - струват под 4000 долара. Но не са узаконени в България. Впрочем, един познат си внесе електромотоциклет. Не можа да мине преглед пред КАТ (нямало спецификация за МПС задвижвани с ел.енергия) и след това го бракува. Тъпа държава, особено, когато комунисто-мафиоти я управляват.
Marto_tkd
на 25.06.2009 в 10:33:04 #14Зин, ти кое наричаш "скутер"? Защото има мотори, които приличат на "скутер" ама са доста над 50 кубика. Те вдигат по-висока скорост. Но ако говориш за малките моторчета които са с двигатели до 50 кубика, карат се с катерогия М.... тях като ги караш с 60 км/ч няколко км. и бутолото им излиза да види кои е идиота яхнал машинката. Препоръчителната скорост от производителя е до 45 км/ч. Иначе много бързо се сдухват.
Zin
на 24.06.2009 в 13:59:57 #13taz: май не моята глава е тъпа .. нямах желание да се обиждам с тебе, но ти си го изпроси Хайде сега още веднъж прочети какво съм написал (бавно и на срички) и след това може да ми се извиниш. Най тъпите и стари скутерчета вдигат 60 .. има някои нови модели дето дигат над 100 ..
Матю
на 23.06.2009 в 21:37:02 #12С мощността как е? Може ли да изкачи 100 кила на Аязмото?
EIS
на 23.06.2009 в 16:11:22 #11беля си е тази скорост...ще прави проблеми на пътя за другите шофьори...а пък и едно място само... не си е работа. Къде да си сложа багажа или детето? или трябва да се ползва само ако някъде ходиш сам! тъпичко е това...поне да беше двуместно...поне това!
Stahlgewitter
на 23.06.2009 в 15:52:35 #10КИБЕРТРОН
alibaba
на 23.06.2009 в 14:33:45 #945 км. стига, СТИГАТ! Времето е наше!!! Времето е наше! ... Мнгого добра новина, браво на изобретателите, но имайте впредвид, че ЛУКОЙЛ, ШЕЛ, ОМВ и т.н. няма да са очаровани от новината и със всички сили ще спъват лицензирането и произвоството на такива коли. ГЛЕДАЙТЕ ФИЛМА: КОЙ УБИ ЕЛЕКТРИЧЕСКАТА КОЛА има го в колибка.ком, и много неща ще ви станат ясни!
Zin
на 22.06.2009 в 15:27:09 #8Кой знае какъв боклук ще е ... Кви са тези 45км/ч ... това количка за голф ли е, или какво. Дори скутерчетата вдигат минимум 60 .. Като направят нещо смислено, ще им кажа браво ... ама те построили автомобилче за голф и сега кво .. вижте на какво направихме и е изцяло българско. Голяма работа.
biz boy
на 22.06.2009 в 15:08:02 #7Добре е че има будни хора в тази страна, които намират сили да творят, но лошото е че държавата нехае. За да се масовизира подобен проект е необходимо помощ от държавата - безлихвен кредит, изграждане на инфраструктура и закъпъване на електромобили от държавните институции.
In5ane
на 21.06.2009 в 12:40:01 #6"Първият електромобил изцяло българско производство ..." В който и японско камикадзе няма да се качи.
кретен
на 21.06.2009 в 12:21:38 #5Браво браво Само не знам в кои градски условия може да се ползва особено с тези дупки по улиците ... направо не знам, но иначе евала
chuky70
на 21.06.2009 в 10:03:31 #4..то всичко това е много хубаво, но едва ли управниците в Б-я ще позволят това да се случи...а и цената не включва никакви комисионни, които са нужни за да тръгне нещо в тая държава...по-скоро идеята ще бъде реализирана в друга държава, а ние ще внасяме пак ......
Podroben
на 21.06.2009 в 04:56:59 #3Предстояло единствено лицензирането. То обаче можело и да се забави, защото в Министерство на транспорта регистрирането на нов модел кола било все още непозната процедура ========================================================= Скоро не бях се смял толкова. Явно богаташчетата от Запада са пропуснали да забележат, че в България може да се произведе кола. Намам думи да благодаря на изобретателите. Надявам се ония от министерството бързичко да им разрешат да си регистрират лиценза докато не са дошли япончетата, както преди 60 години (за елките и електрокарите) да гепнат хубавата идея и да ни задминат пак.
glaven
на 21.06.2009 в 03:41:54 #2Рошко
на 21.06.2009 в 03:08:59 #1Браво , нещо позитивно!