Не започвайте да правите кино, призоваха филмовите автори и продуценти. Поводът е скандалът около филма „Чичо Тони, тримата глупаци и ДС".  Според създателите те биват цензурирани, като по този начин се стига до разваляне на договора им със Сдружението „Филмаутор", което защитава и представлява правата на своите членове.

Весела Казакова, Мина Милева и Деси Тенекеджиева са автори и продуценти на филма, а Георги Друмев е режисьор - аниматор и участник във филма. Авторите са имали договор с въпросната организация и отношенията им са били коректни. Преди няколко дни обаче се оказва, че договорът е развален, без знанието на авторите. Причината е уронване на престижа на Доньо Донев. Авторите са категорични, че няма причина за подобна теза.

Един от авторите  на филма Мина Милева открои проблемът за психологическата изолация. Тя обясни, че  документалното кино винаги е субективно и няма абсолютна истина. В този смисъл филмът е силно субективен, със силно авторско присъствие.

През последните 7 месеца от премиерата на филма, непрекъснато им се  вменявала  вина за това, което е излязло от филма. Авторите подчертаха, че за тях филмът е важен, защото отразява епохата. Чу се и констатацията, че България е една от последните страни, която все още не е открила свободно да се четат досиетата на Държавна сигурност.

„Работим със сериозна адвокатска компания и това е неправомерно. Имаме договор с „Филмаутор", които защитават правата на наследниците на Доньо Донев. След 6 месеца, някой да реши, че не му харесва нещо във филма е меко казано нелепо", коментира Казакова.

Авторите срещнали отпор и от страна на ръководството на БНТ, което ги уведомило, че ще задържат излъчването на филма поради неизяснения казус. Националната телевизия се обявила за сцена на двете гледни точки. От една страна - застанала зад това филма да бъде излъчен, но претенциите на наследниците на Доньо Донев и „Музикаутор" също  трябва да бъдат решени.

Деси Тенекеджиева е категорична, че Сдружение „Музикаутор" не е взело решението самостоятелно.  Тя е убедена, че е имало натиск, за да реагира по този начин.

От самото начало, когато филмът е излязъл, е имало натиск да се смени заглавието. В крайна сметка авторите обявиха, че акцентът на този филм е за друг аниматор - Антоний Траянов, а не против Доньо Донев. Упреци е имало от Министерство на културата. След това обаче представители на  Министерството на културата гледали филма и изразили становище, че няма пречка филмът да бъде излъчван.

Авторите не са против наследниците на Донев и разбират, че те защитават паметта на близкия си. Въпреки това във филма няма засягане на паметта, честта и достойнството на Доньо Донев и не оспорват таланта му в българската анимация.

Авторите не приемат развалянето на договора с „Музикаутор" така едностранно и смятат, че проблемът  може да се реши по съдебен път. „Има един единствен факт във филма и той е, че Доньо Донев е бил сътрудник на ДС, но това се знае от години", заяви Тенекеджиева.

На пресконференцията се заформи дебат, в който участва и другата страна, именно „Музикаутор". Председателят на сдружението Людмил Христов подчерта, че уважава правото на всеки автор да изразява своя позиция. Проблемът не е между организацията и авторите, а между наследниците на Доньо Донев и авторите на филма.

„Получихме силно искане от Живка и Вера Тоневи да прекратим договора с продуцентите", обяви Христов. „Филмаутор" няма отношение нито към естетическите качества на филма, нито към обективността му. Замесването на сдружението и обвинението му, че налага цензура, са неуместни, коментира председателят на сдружението. Конфликтът следва да бъде преодолян между продуцентите и носителите на права на филма.

Като представител на „Филмаутор" и като юрист Мария Палаурова обяви, че ролята на „Филмаутор" в тези взаимоотношения е на пълномощник. Когато става въпрос за използване на откъси от едно произведение за включването им в ново такова, въпросът е  в областта на т.нар. „неимуществени" или морални авторски права. Тогава организацията трябва да се обърне към правоносителите, в случая към наследниците на Донев.

Тя намира, че е редно да се проведат разговори с наследниците на Доньо Донев. Те са се обърнали с искане да оттеглят правата върху филма, в частта, отнасяща се до техните права.