Самолетите на българската товарна и селскостопанска авиация няма да летят след 28 март в Европейския съюз.

Над цивилната авиация също засега тегне само предпазната клауза, която ни ограничава да участваме във вътрешния авиационен пазар на общността.

До една година ще бъдем равноправни с европейските авиокомпании, изчисляват в бранша.

От администрацията са по-предпазливи в очакване на следващи проверки.

Според регламент на Европейската комисия, въздушното пространство на общността след тази дата се затваря за самолети без типов сертификат каквито са руските машини Антонов и Камов.

Ограничението влиза в сила за АН-12 и АН-2, потвърди през изминалата седмица от Брюксел транспортният министър Петър Мутафчиев. Други две руски машини получават гратисен период от една година.

Преди месец товарният АН-12 беше приземен от българските авиационни власти, защото е включен в Анекс за самолети с историческа стойност.

Прогнозата е, че той няма и да се вдигне за небето на Европейския съюз. Загубите са по 620 000 евро на месец - за компаниите, които работеха на европазарите.

Общо 5 товарни авиофирми бяха спряни преди месец от полети на Запад.

За да тръгнат отново, трябва да се вложат пари за нови дигитални системи, кислородни маски и предпазни колани.

Самолети, въздухоплавателни средства, включени в този Анекс 2 могат да изпълняват полети при положение, че бъдат приети от страна-членка като безопасни, обяснява, главният директор на главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" Захари Алексиев .

Същото е еврорешението и за селскостопанския АН-2. Тук обаче загуби няма, защото освен у нас, с него се лети в Судан и други африкански държави. Сега фирмите в бранша очакват съдбата на Z-37 и вертолета КА-26. За първия до дни се чака типов сертификат, а за втория се надяват на гратисен период.